privind normele de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ

(JO L 005 10.1.2017, p. 1)

Astfel cum a fost modificat prin:

   

Jurnalul Oficial

  NR.

Pagina

Data

►M1 

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2019/1983 AL COMISIEI  din 28 noiembrie 2019

  L 308

82

29.11.2019

►M2 

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2020/1239 AL COMISIEI  din 17 iunie 2020

  L 284

3

1.9.2020

►M3 

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2022/246 AL COMISIEI  din 13 decembrie 2021

  L 41

8

22.2.2022

►M4 

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/102 AL COMISIEI  din 11 ianuarie 2023

  L 12

1

13.1.2023

►M5 

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/1449 AL COMISIEI  din 12 iunie 2023

  L 179

5

14.7.2023

▼B 

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2017/39 AL COMISIEI

din 3 noiembrie 2016

privind normele de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ

 

Articolul 1

Domeniu de aplicare și definiție

(1)   

Prezentul regulament prevede dispoziții pentru aplicarea Regulamentelor (UE) nr. 1308/2013 și (UE) nr. 1370/2013 în ceea ce privește acordarea de ajutoare din partea Uniunii pentru furnizarea și distribuirea de fructe și legume, de produse prelucrate din fructe și legume și de produse proaspete din sectorul bananelor („fructe și legume destinate școlilor”), precum și de lapte și produse lactate („lapte destinat școlilor”) copiilor din instituțiile de învățământ, pentru măsuri educative însoțitoare și pentru anumite costuri conexe din cadrul programului menționate la articolul 23 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 („programul pentru școli”).

(2)   

În scopul programului pentru școli, „an școlar” înseamnă perioada cuprinsă între data de 1 august și data de 31 iulie a anului următor.

Articolul 2

Strategiile statelor membre

(1)   

Strategia unui stat membru la care se face trimitere la articolul 23 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 și la articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 include următoarele elemente:

(a) 

nivelul administrativ la care va fi aplicat programul pentru școli;

(b) 

nevoile care urmează a fi satisfăcute prin implementarea programului pentru școli și ierarhia lor din punctul de vedere al priorităților;

(c) 

rezultatele care se preconizează că vor fi obținute prin implementarea programului pentru școli și indicatorii necesari pentru măsurarea respectivelor rezultate;

(d) 

situația inițială în raport cu care va fi măsurat progresul spre obținerea rezultatelor, pe baza datelor disponibile;

(e) 

bugetul estimat pentru principalele elemente ale programului pentru școli în ceea ce privește distribuirea de fructe și legume și de lapte în școli, precum și bugetul pentru elementele care vizează întregul program pentru școli;

(f) 

grupul-țintă;

(g) 

lista produselor care vor fi furnizate în cadrul programului pentru școli, în funcție de grupurile de produse enumerate la articolul 23 alineatele (3), (4), (5) și, dacă este cazul, (7) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;

(h) 

dacă produsele nu sunt puse la dispoziție în mod gratuit în cadrul programului pentru școli, mecanismele instituite pentru a se garanta că cuantumul ajutoarelor din partea Uniunii se reflectă în prețul produselor respective;

(i) 

dacă sunt autorizate baremele standard pentru costurile unitare, finanțarea la rate forfetare și/sau sumele forfetare, metoda de calcul utilizată pentru stabilirea lor, care trebuie să fie corectă, echitabilă și verificabilă; dacă se utilizează un sistem bazat pe costuri, mecanismele de evaluare a caracterului rezonabil al costurilor prezentate de solicitanții de ajutoare;

(j) 

obiectivele și conținutul măsurilor educative însoțitoare;

(k) 

procedurile de implicare a autorităților relevante și a părților interesate;

(l) 

procedurile de selectare a furnizorilor de produse, materiale și servicii în cadrul programului pentru școli;

(m) 

mecanismele instituite pentru publicitatea referitoare la furnizarea de ajutoare din partea Uniunii în cadrul programului pentru școli.

(2)   

La cerere, statele membre pun la dispoziția Comisiei următoarele informații, dacă acestea nu sunt incluse în strategie:

(a) 

criteriile pentru alegerea produselor care vor fi furnizate în cadrul programului pentru școli și prioritatea sau prioritățile la care se face referire la articolul 23 alineatul (11) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;

(b) 

modalitățile de furnizare și/sau distribuire a produselor, inclusiv în ceea ce privește costurile eligibile, frecvența și calendarul de distribuție preconizate și, în cazul în care se permite distribuirea în cadrul meselor oferite în mod regulat în școli, măsurile luate în vederea respectării dispozițiilor articolului 11 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40;

(c) 

dacă se stabilesc prețuri maxime pe care trebuie să le plătească beneficiarii pentru produsele, materialele și serviciile puse la dispoziție în cadrul programului pentru școli, metoda de calcul corectă, echitabilă și verificabilă utilizată pentru stabilirea lor;

(d) 

cuantumul ajutoarelor naționale, dacă se acordă astfel de ajutoare în plus față de ajutoarele din partea Uniunii pentru programul pentru școli;

(e) 

dacă programe naționale preexistente sunt prelungite sau eficientizate grație ajutoarelor din partea Uniunii în cadrul programului pentru școli, mecanismele instituite pentru a se asigura valoarea adăugată a programului pentru școli;

▼M5

(ea) 

dacă statele membre decid să plătească avansuri din ajutor în conformitate cu articolul 44 alineatul (3b) din Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului ( 1 ), cuantumul maxim al avansului exprimat ca procent din ajutorul la care au dreptul solicitanții de ajutor și modalitățile de acordare a avansului;

▼B

(f) 

dacă sunt distribuite produsele menționate la articolul 23 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, mecanismele prin care se asigură că ajutoarele din partea Uniunii se plătesc doar pentru componenta lactată a produselor respective și nu depășesc cuantumul menționat la articolul 5 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1370/2013;

(g) 

structurile, mecanismele și formularele instituite pentru monitorizarea și evaluarea programului pentru școli în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 și pentru controalele prevăzute la articolele 9 și 10 din prezentul regulament.

(3)   

Comisia publică strategiile statelor membre.

Articolul 3

Cererile de ajutoare din partea Uniunii ale statelor membre

Până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, statele membre depun cererea de ajutoare din partea Uniunii pentru anul școlar următor și, dacă este cazul, actualizează cererea de ajutoare din partea Uniunii pentru anul școlar în curs. Cererea conține următoarele informații:

(a) 

Informații referitoare la următorul an școlar:

▼M4

(i) 

repartizarea orientativă a ajutoarelor pentru fructele și legumele destinate școlilor și pentru laptele destinat școlilor, prevăzută în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/106 a Comisiei ( 2 );

▼B

(ii) 

dorința de a transfera o parte a repartizării orientative pentru distribuirea de fructe și legume în școli sau pentru distribuirea de lapte în școli către cealaltă repartizare orientativă, până la un procentaj maxim menționat la articolul 23a alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, precum și procentajul și cuantumul transferului;

(iii) 

dorința de a folosi mai mult decât repartizarea orientativă pentru distribuirea de fructe și legume în școli și/sau pentru distribuirea de lapte în școli și cuantumul suplimentar maxim solicitat, în cazul în care este disponibilă o repartizare suplimentară;

(iv) 

cuantumul alocării indicative care nu este solicitat, dacă nu există dorința de a se utiliza întregul cuantum al alocării indicative pentru distribuirea de fructe și legume în școli și/sau pentru distribuirea de lapte în școli;

(v) 

cuantumul total solicitat pentru distribuirea de fructe și legume în școli și pentru distribuirea de lapte în școli.

(b) 

Informații referitoare la anul școlar în curs:

(i) 

transferul dintre repartizările definitive menționat la articolul 23a alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;

(ii) 

dacă nu există dorința de a se utiliza întregul cuantum al repartizării definitive a ajutoarelor pentru distribuirea de fructe și legume în școli și/sau pentru distribuirea de lapte în școli pe parcursul anului școlar în curs, cuantumul care nu va fi solicitat pentru distribuirea de fructe și legume în școli și/sau pentru distribuirea de lapte în școli;

(iii) 

dorința de a folosi mai mult decât întreaga repartizare definitivă a ajutoarelor pentru distribuirea de fructe și legume în școli și/sau pentru distribuirea de lapte în școli de care dispun în anul școlar în curs, dacă ar fi disponibilă o repartizare suplimentară.

Cuantumurile menționate în prezentul articol sunt exprimate în EUR.

▼M5

Articolul 3a

Cererile de avansuri din ajutor depuse de solicitanții de ajutor

(1)   

Statele membre care decid să plătească avansuri din ajutor, în conformitate cu articolul 44 alineatul (3b) din Regulamentul (UE) 2021/2116, stabilesc forma, conținutul, frecvența și termenul cererilor de avansuri depuse de solicitanții de ajutor.

(2)   

Statele membre precizează documentele care trebuie prezentate în sprijinul cererilor de avansuri din ajutor, inclusiv documentele necesare pentru calcularea sumei la care au dreptul solicitanții.

▼B

Articolul 4

Cererile de ajutor depuse de solicitanții de ajutor

(1)   

Statele membre stabilesc forma, conținutul și frecvența cererilor de ajutor în conformitate cu propriile strategii și cu normele stabilite la alineatele (2)-(6).

▼M5

(1a)   

Solicitanții de ajutor depun o cerere de ajutor, inclusiv în cazul în care s-a plătit un avans, pentru a solicita rambursarea cheltuielilor suportate pentru punerea în aplicare a activităților din cadrul programului pentru școli. Cererea de ajutor poate fi depusă numai după punerea în aplicare integrală a activităților la care se referă cererea de ajutor.

▼B

(2)   

Cererile de ajutor privind furnizarea și distribuirea de produse includ cel puțin următoarele informații:

(a) 

cantitățile de produse distribuite, în funcție de grupurile de produse menționate la articolul 23 alineatele (3), (4), (5) și, dacă este cazul, (7) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;

(b) 

identificarea solicitantului și numele și adresa sau un număr unic de identificare al instituției de învățământ sau al autorității din domeniul învățământului cărora le-au fost distribuite respectivele cantități;

(c) 

numărul copiilor înscriși în registrul școlii la începutul anului școlar în instituția (instituțiile) de învățământ care urmează să primească produsele cuprinse în programul pentru școli în perioada vizată de cererea de ajutor.

▼M5

(2a)   

În cazul în care s-a plătit un avans, cererea de ajutor include informații privind cuantumul avansului respectiv.

▼B

(3)   

Cererile de ajutor legate de furnizarea și distribuirea de produse și de măsurile educative însoțitoare pot viza perioade între două săptămâni și întregul an școlar.

(4)   

Toate cererile se depun în termen de trei luni de la sfârșitul perioadei pe care o vizează sau, în cazul cererilor de ajutor legate de monitorizare, evaluare și publicitate, de la data livrării materialului sau serviciului.

(5)   

În cazul depășirii cu mai puțin de 60 de zile calendaristice a termenului-limită menționat la alineatul (4) ajutorul este plătit, însă se reduce după cum urmează:

(a) 

cu 5 %, în cazul în care termenul-limită este depășit cu 1-30 de zile calendaristice;

(b) 

cu 10 %, în cazul în care termenul-limită este depășit cu 31-60 de zile calendaristice.

În cazul depășirii termenului-limită cu peste 60 de zile calendaristice, ajutorul se reduce, în plus, cu 1 % pentru fiecare zi suplimentară, calculat pentru soldul restant.

▼M5

(6)   

Statele membre indică ce documente se depun pentru susținerea cererilor de ajutor. Ca cerință minimă, sumele solicitate în cererile de ajutor sunt însoțite de documente justificative care indică:

(a) 

faptul că cantitățile au fost furnizate sau distribuite și/sau că materialele sau serviciile au fost livrate în scopul programului pentru școli și

(b) 

dacă statul membru utilizează un sistem bazat pe costuri, prețul produselor, materialelor sau serviciilor furnizate, distribuite sau livrate, împreună cu o chitanță sau o dovadă a plății sau un document echivalent.

În cazul cererilor de ajutor legate de măsurile educative însoțitoare și de activitățile de monitorizare, de evaluare și de publicitate, documentele justificative includ și o defalcare financiară pe activități și detalii privind costurile aferente.

Articolul 5

Plata ajutorului, inclusiv a avansurilor

(1)   

Avansurile din ajutor se plătesc de către autoritatea competentă doar la prezentarea unei cereri în conformitate cu articolul 3a din prezentul regulament și, în cazul în care este necesară constituirea garanției menționate la articolul 15b din Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei ( 3 ), a documentelor justificative privind constituirea garanției, cu excepția cazului în care autoritatea competentă deține deja dovada că garanția a fost depusă.

(2)   

Ajutoarele pentru rambursarea cheltuielilor suportate pentru punerea în aplicare a programului pentru școli se plătesc de către autoritatea competentă numai pe baza prezentării unei cereri însoțite de documentele justificative necesare în conformitate cu articolul 4. Ajutoarele se plătesc în termen de trei luni de la data depunerii cererii de ajutor, cu excepția cazului în care au fost lansate anchete administrative.

În cazul în care s-a plătit un avans, plata ajutorului este egală cu diferența dintre valoarea ajutorului care trebuie plătit și valoarea avansului plătit.

▼B

Articolul 6

Transferuri între repartizări

(1)   

În conformitate cu articolul 23a alineatul (4) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, transferurile între repartizările orientative se efectuează în cererea de ajutor din partea Uniunii menționată la articolul 3 din prezentul regulament.

▼M5

(2)   

Transferurile între repartizările definitive, în conformitate cu articolul 23a alineatul (4) al treilea paragraf litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, în cazurile în care nu au fost efectuate transferuri între repartizările orientative, se notifică fie în cererea de ajutor din partea Uniunii menționată la articolul 3 din prezentul regulament, fie în notificarea menționată la al doilea paragraf de la prezentul alineat.

Dacă statele membre efectuează transferuri de repartizări definitive după data de 31 ianuarie în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, acestea le notifică Comisiei până la data de 31 august care urmează anului școlar în cauză.

▼B

Articolul 7

Realocarea ajutoarelor din partea Uniunii

(1)   

Pe baza cuantumurilor ajutoarelor din partea Uniunii solicitate în temeiul articolului 3 din prezentul regulament, Comisia efectuează o realocare a repartizărilor orientative nesolicitate sau a părților nesolicitate ale acestora, în conformitate cu articolul 5 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1370/2013.

Nu se acordă unui stat membru niciun ajutor suplimentar pentru grupul de produse dinspre care statul membru în cauză a efectuat un transfer spre un alt grup de produse în conformitate cu articolul 6 alineatul (1).

Dacă un stat membru nu prezintă o cerere în temeiul articolului 3, repartizările orientative ale respectivului stat membru sunt considerate nesolicitate.

(2)   

Comisia poate redistribui eventualele repartizări definitive nesolicitate sau părți nesolicitate ale acestora pentru anul școlar în curs notificate în conformitate cu articolul 3 litera (b) între statele membre care și-au notificat dorința de a utiliza mai mult decât propriile repartizări definitive.

Nu se acordă unui stat membru niciun ajutor suplimentar pentru grupul de produse dinspre care statul membru în cauză a efectuat un transfer spre un alt grup de produse în conformitate cu articolul 6 alineatul (2).

Această redistribuire se efectuează în cadrul repartizării pentru distribuirea de fructe și legume în școli și pentru distribuirea de lapte în școli, pe baza repartizărilor orientative ale statelor membre solicitante. Dacă este cazul, cuantumurile nesolicitate de statele membre în cadrul aceleiași repartizări pot fi distribuite statelor membre care au solicitat cuantumuri suplimentare pentru cealaltă repartizare.

▼M1

(3)   

Cuantumul repartizării orientative care poate fi realocat unui alt stat membru în temeiul alineatului (1) se bazează pe nivelul de utilizare de către statul membru respectiv a repartizării definitive a ajutoarelor din partea Uniunii din anul școlar precedent pentru distribuirea de fructe și legume în școli și, respectiv, pentru distribuirea de lapte în școli. Ținând cont de declarațiile de cheltuieli trimise Comisiei privind cheltuielile efectuate până la data de 31 decembrie a anului anterior depunerii cererii de ajutoare din partea Uniunii în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei ( 4 ), cuantumul repartizării definitive se calculează după cum urmează:

(a) 

în cazul în care utilizarea repartizării definitive este de cel mult 50 %, nu se acordă nicio repartizare suplimentară;

(b) 

în cazul în care utilizarea repartizării definitive este de peste 50 %, dar de cel mult 75 %, repartizarea suplimentară maximă este limitată la 50 % din repartizarea orientativă;

(c) 

în cazul în care utilizarea repartizării definitive este de peste 75 %, repartizarea suplimentară maximă nu este limitată la un anumit plafon.

Calculul descris la primul paragraf nu se aplică în ceea ce privește statele membre care pun în aplicare pentru prima oară programul pentru școli sau una dintre componentele acestuia în primii doi ani de implementare.

▼M2

Articolul 8

Monitorizare și evaluare

(1)   

Monitorizarea menționată la articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 se bazează pe datele provenite din obligațiile de gestionare și de control, inclusiv cele prevăzute la articolele 4 și 5 din prezentul regulament.

Statele membre transmit Comisiei raportul lor anual de monitorizare menționat la articolul 9 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 până la data de 31 ianuarie din anul calendaristic următor sfârșitului anului școlar în cauză.

Statele membre transmit Comisiei raportul lor anual de control privind controalele la fața locului efectuate și constatările aferente menționate la articolul 9 alineatul (4) din regulamentul respectiv până la data de 31 octombrie din anul calendaristic următor sfârșitului anului școlar în cauză.

(2)   

Raportul de evaluare sau, în cazul în care un stat membru aplică programul pentru școli la nivel regional, numărul corespunzător de rapoarte de evaluare menționate la articolul 9 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 vizează punerea în aplicare a programului pentru școli în primii cinci ani școlari din fiecare perioadă acoperită de strategia elaborată la nivel național sau regional în temeiul articolului 23 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.

Statele membre transmit Comisiei raportul sau rapoartele lor de evaluare până la data de 1 martie din anul calendaristic următor sfârșitului acestor cinci ani școlari. Primele rapoarte de evaluare trebuie transmise până la 1 martie 2023.

Cerințele minime privind formatul și conținutul raportului sau rapoartelor de evaluare sunt stabilite în anexa la prezentul regulament. Statele membre se asigură că raportul sau rapoartele transmise Comisiei nu conțin date cu caracter personal.

(3)   

Comisia publică rapoartele anuale de monitorizare și rapoartele de evaluare transmise în temeiul alineatului (1) al doilea paragraf și al alineatului (2).

▼B

Articolul 9

Controale administrative

▼M5

(1)   

Statele membre iau toate măsurile necesare pentru respectarea dispozițiilor prezentului regulament. Măsurile respective includ controlul administrativ sistematic al tuturor cererilor de avans din ajutor menționate la articolul 3a și al cererilor de ajutor menționate la articolul 4, înainte de efectuarea plății. Statele membre controlează, pentru fiecare cerere, un eșantion reprezentativ din documentele justificative prezentate împreună cu cererea.

▼M5 —————

▼B

(3)   

Controalele administrative efectuate cu privire la ajutoarele solicitate în legătură cu monitorizarea, evaluarea, publicitatea și măsurile educative însoțitoare includ verificarea livrării materialelor și serviciilor și autenticitatea cheltuielilor declarate.

▼M5

(4)   

În cazul ajutoarelor solicitate în legătură cu furnizarea și distribuirea de produse și în legătură cu măsurile educative însoțitoare, controalele administrative efectuate cu privire la cererile de ajutor menționate la articolul 4 sunt completate prin controale la fața locului în conformitate cu articolul 10.

▼B

Articolul 10

Controale la fața locului

▼M3

(1)   

Controalele la fața locului vizează, în special:

(a) 

evidențele menționate la articolul 6 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, prin coroborarea și completarea controalelor administrative cu documentele relevante, inclusiv cu documentele financiare, cum ar fi facturile de cumpărare și de vânzare, notele de livrare, extrasele bancare sau alte dovezi de plată, și înregistrarea acestora în contabilitate;

(b) 

utilizarea produselor în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, cu Regulamentul delegat (UE) 2017/40 și cu prezentul regulament;

(c) 

punerea în aplicare a măsurilor educative însoțitoare de sprijinire a distribuirii de produse, în cazul în care controlul la fața locului are loc la sediul instituției de învățământ sau în cazul în care controlul la fața locului se referă la ajutorul solicitat pentru măsurile educative însoțitoare;

(d) 

utilizarea unor instrumente de publicitate adecvate, în cazul în care controlul la fața locului are loc la sediul instituției de învățământ.

▼B

(2)   

►M2   Controalele la fața locului se efectuează în cursul anului școlar la care se referă (perioada N) și/sau în cursul următoarelor nouă luni (perioada N+1). ◄

Controalele la fața locului pot avea loc pe parcursul punerii în aplicare a măsurilor educative însoțitoare.

Fiecare control la fața locului se consideră încheiat după ce devine disponibil raportul de control corespunzător menționat la alineatul (6).

(3)   

Numărul total al controalelor la fața locului vizează minimum 5 % din ajutoarele solicitate la nivel național și minimum 5 % din totalul solicitanților de ajutor pentru furnizarea și distribuția de produse și pentru măsurile educative însoțitoare în ceea ce privește fiecare an școlar.

În cazul în care numărul solicitanților de ajutor dintr-un stat membru este mai mic de o sută, controalele la fața locului se efectuează la sediile a minimum cinci solicitanți.

În cazul în care numărul solicitanților de ajutor dintr-un stat membru este mai mic de cinci, controalele la fața locului se efectuează la sediile tuturor solicitanților.

În cazul în care solicitantul, care nu este o instituție de învățământ, depune o cerere de ajutor legată de furnizarea și distribuirea de produse, controlul la fața locului efectuat la sediul respectivului solicitant este completat de controale la fața locului la sediile a minimum două instituții de învățământ sau la sediile a cel puțin 1 % dintre instituțiile de învățământ înregistrate de solicitant în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, luându-se în considerare valoarea cea mai mare.

În cazul în care solicitantul cere ajutor în legătură cu măsurile educative însoțitoare, controalele la fața locului la sediul solicitantului pot fi înlocuite, pe baza unei analize de risc, cu controale la fața locului în locurile unde sunt puse în aplicare măsurile însoțitoare. Statele membre stabilesc nivelul acestor controale la fața locului pe baza unei analize de risc.

(4)   

Pe baza unei analize de risc, autoritatea competentă selectează solicitanții care urmează să facă obiectul controalelor la fața locului.

În acest scop, autoritatea competentă ia în considerare în special:

(a) 

diferitele zone geografice;

(b) 

natura recurentă a erorilor și constatările controalelor efectuate în anii anteriori;

(c) 

cuantumul ajutorului implicat;

(d) 

tipul de solicitanți;

(e) 

tipul măsurii educative însoțitoare, dacă este cazul.

(5)   

Cu condiția de a nu compromite obiectivul controalelor, se poate trimite o înștiințare prealabilă, limitată strict la durata minimă necesară.

(6)   

Autoritatea de control competentă întocmește un raport de control pentru fiecare control la fața locului efectuat. Raportul descrie cu precizie diferitele elemente controlate.

Raportul de control se împarte în următoarele părți:

(a) 

o parte generală care conține, în special, următoarele informații:

(i) 

perioada vizată, cererea (cererile) de ajutor controlată (controlate), cantitățile de produse pentru care a fost cerut ajutorul în cazul cererilor legate de furnizarea și distribuirea de produse, instituțiile de învățământ participante, o estimare bazată pe datele disponibile privind numărul copiilor pentru care s-au plătit ajutoare și suma de bani implicată;

(ii) 

persoanele responsabile prezente;

(b) 

o parte care descrie separat controalele efectuate și care conține, în special, următoarele informații:

(i) 

documentele controlate;

(ii) 

natura și amploarea controalelor efectuate;

(iii) 

observații și constatări.

▼M2

Toate rapoartele de control se completează cel târziu la 9 luni de la finalul anului școlar.

▼M2 —————

▼B

Articolul 11

Recuperarea plăților necuvenite

Pentru recuperarea sumelor plătite nejustificat, se aplică mutatis mutandis articolul 7 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014.

Articolul 12

Publicitate

(1)   

În cazul în care decid să nu utilizeze afișul menționat la articolul 12 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, statele membre explică în mod clar în strategia lor modul în care vor informa publicul cu privire la contribuția financiară a Uniunii la programul pentru școli.

(2)   

Mijloacele de comunicare și măsurile de publicitate menționate la articolul 12 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, precum și materialele și instrumentele educative care urmează a fi utilizate în cadrul măsurilor educative însoțitoare prezintă drapelul european și mențiunea „Programul pentru școli”, precum și, cu excepția cazului în care dimensiunea materialelor și a instrumentelor exclud această posibilitate, contribuția financiară a Uniunii.

(3)   

Referirile la contribuția financiară a Uniunii beneficiază de cel puțin aceeași vizibilitate ca și contribuțiile altor entități private sau publice care sprijină programul pentru școli al unui stat membru.

(4)   

Statele membre pot continua să folosească stocurile existente de afișe și de alte instrumente de publicitate produse în conformitate cu Regulamentele (UE) 2016/248 și (CE) nr. 657/2008.

Articolul 13

Notificări

(1)   

Notificările statelor membre către Comisie se efectuează prin mijloace electronice, utilizând specificațiile tehnice puse la dispoziție de către Comisie pentru transferul de date.

(2)   

Forma și conținutul respectivelor notificări se definesc pe baza modelelor puse la dispoziția statelor membre de către Comisie, după informarea Comitetului pentru organizarea comună a piețelor agricole.

Articolul 14

Intrarea în vigoare și aplicarea

Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate pentru anul școlar 2017/2018 și pentru anii școlari următori.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

▼M2

ANEXĂ

CERINȚELE MINIME PRIVIND FORMATUL ȘI CONȚINUTUL RAPOARTELOR DE EVALUARE MENȚIONATE LA ARTICOLUL 8 ALINEATUL (2)

1.    Rezumat

— 

Constatările evaluării

— 

Concluzii și recomandări

2.    Introducere

— 

Scopul și domeniul de aplicare al evaluării

— 

Scurtă descriere a procesului de evaluare

3.    Metodologie

— 

Structura evaluării și metodele utilizate

— 

Întrebări de evaluare, criterii de apreciere, indicatori

— 

Surse de date și tehnici de colectare a datelor

— 

Restricții și soluții găsite

4.    Evaluarea funcționării programului pentru școli

— 

Logica de intervenție sau legăturile dintre nevoile identificate, obiectivele stabilite în strategie și activitățile desfășurate

— 

Principalele modele sau tendințe ale școlilor participante/copiilor participanți

— 

Furnizarea/distribuția de fructe, legume, lapte și produse lactate în școli și prioritatea acordată fructelor și legumelor proaspete și laptelui de consum

— 

Măsuri educative însoțitoare

— 

Acțiuni de comunicare și informare

— 

Principalele modalități și dispoziții de punere în aplicare

— 

Implicarea autorităților din domeniul sănătății/nutriției, a altor autorități publice și a părților interesate private asociate planificării, punerii în aplicare, monitorizării și evaluării programului

5.    Răspunsuri la întrebările de evaluare comune

5.1.    În ce măsură programul pentru școli a mărit consumul general de fructe, legume și lapte și produse lactate de către copii, în conformitate cu recomandările naționale privind o alimentație sănătoasă pentru grupa de vârstă avută în vedere?

Indicatori:

— 

Modificarea consumului direct și indirect de fructe și legume proaspete de către copii (cantitate și/sau frecvență)

— 

Modificarea consumului direct și indirect de lapte de consum de către copii (cantitate și/sau frecvență)

— 

Modificarea procentajului copiilor care respectă doza zilnică recomandată de fructe și legume

— 

Modificarea procentajului copiilor care respectă recomandările autorităților naționale din domeniul sănătății și nutriției privind doza zilnică de lapte de consum și de alte produse lactate fără adaos de zahăr, arome, fructe, nuci sau cacao și în conformitate cu nivelurile de lipide și de sodiu recomandate la nivel național pentru grupa de vârstă avută în vedere.

5.2.    În ce măsură programul pentru școli a educat copiii cu privire la obiceiurile alimentare sănătoase?

Indicatori:

— 

Modificarea atitudinii copiilor față de consumul de fructe, legume, lapte și produse lactate, în conformitate cu recomandările naționale privind o alimentație sănătoasă pentru grupa de vârstă avută în vedere

— 

Modificarea cunoștințelor copiilor cu privire la avantajele pentru sănătate pe care le conferă consumul de fructe și legume proaspete, lapte de consum și produse lactate fără adaos de zahăr, arome, fructe, nuci sau cacao și în conformitate cu nivelurile de lipide și de sodiu recomandate la nivel național pentru grupa de vârstă avută în vedere.

6.    Concluzii și recomandări

— 

Eficacitatea programului

— 

Lecții învățate

— 

Recomandări de îmbunătățire

7.    Anexe

Detaliile tehnice ale evaluării inclusiv chestionarele, referințele și sursele.

1 ) Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 187).

2 ) Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/106 a Comisiei din 11 ianuarie 2023 de stabilire a repartizărilor orientative către statele membre ale ajutoarelor din partea Uniunii pentru fructele și legumele destinate școlilor și pentru laptele destinat școlilor pentru perioada 1 august 2023-31 iulie 2029 (JO L 12, 13.1.2023, p. 84).

3 ) Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro (JO L 20, 31.1.2022, p. 95).

4 ) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare și transparența (JO L 255, 28.8.2014, p. 59).

 

Descărcă textul

Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.