de acordare a unor ajutoare excepționale cu caracter temporar fermierilor din sectorul creșterii animalelor
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 219 alineatul (1) coroborat cu articolul 228,
întrucât:
(1) |
Creșterea cererii de lapte și produse lactate la nivel mondial a încetinit, în general, în cursul anului 2014 și în prima jumătate a anului 2015, în special ca urmare a reducerii exporturilor către China, principalul importator mondial de produse lactate. |
(2) |
Piața Uniunii pentru carnea de porc s-a deteriorat de-a lungul anilor 2014 și 2015. Producția internă a Uniunii a crescut, iar exporturile cu performanțe foarte bune au scăzut puternic în urma pierderii Rusiei ca piață de export. Având în vedere particularitățile pieței cărnii de porc, cu un sistem de adaptare inerent întârziată a sectorului creșterii animalelor la reducerea cererii de porcine pentru sacrificare, situația pieței s-a transformat într-o situație critică de ofertă excedentară și cu o presiune constantă asupra prețurilor care o depășește pe cea a perioadelor ciclice normale. |
(3) |
La 25 iunie 2015, guvernul rus a anunțat prelungirea interdicției privind importul de produse agricole și alimentare originare din Uniune pentru încă un an, până la 6 august 2016. |
(4) |
Așadar, sectorul laptelui și produselor lactate și sectorul cărnii de porc se confruntă cu perturbări ale pieței cauzate de un puternic dezechilibru între cerere și ofertă. |
(5) |
În consecință, prețul laptelui crud și cel al cărnii de porc au scăzut în continuare în Uniune, și se preconizează că presiunea exercitată asupra lor va continua, atingând niveluri nesustenabile pentru mulți fermieri, care se confruntă cu dificultăți legate de fluxul de numerar și de trezorerie. În luna iulie 2015, prețul mediu al laptelui crud în Uniune era cu 12 % mai mic decât prețul mediu din luna iulie în perioada 2010-2014 și cu 20 % mai mic decât cel din luna iulie 2014. În luna iulie 2015, prețul carcaselor de porc a scăzut cu 13 %, iar prețurile purceilor au scăzut cu 23 % față de prețul mediu din iulie 2014. În plus, prețurile au atins niveluri excepțional de scăzute, situându-se sub media ultimilor cinci ani. |
(6) |
În plus, productivitatea culturilor de primăvară și vară a fost afectată în mod negativ în mai multe state membre, din cauza temperaturile ridicate din lunile iulie și august și de cantitățile foarte reduse de precipitații. Sectorul cărnii de vită și mânzat, cel al laptelui și produselor lactate, cel al cărnii de porc, cel al cărnii de oaie și cel al cărnii de capră au fost puternic influențate de creșterea costurilor de producție ca urmare a disponibilității reduse a culturilor furajere și a pășunilor. |
(7) |
Instrumentele de intervenție pe piață sub forma intervenției publice și a depozitării private pentru unt și lapte praf degresat au rămas disponibile fără întrerupere din septembrie 2014. Deși au atenuat efectele nocive ale scăderii prețurilor, aceste instrumente nu au împiedicat scăderea continuă a prețurilor produselor lactate și a prețurilor pentru laptele crud. Depozitarea privată a cărnii de porc a stabilizat prețurile pentru carnea de porc în martie și în aprilie 2015, dar nu a stimulat o redresare semnificativă a prețurilor. Având în vedere ciclul de producție a cărnii de porc, deschiderea unei scheme de ajutoare pentru depozitarea privată în această perioadă nu ar rezolva în mod corespunzător actuala perturbare a pieței. În mod similar, instrumentele de piață prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 pentru alte sectoare ale creșterii animalelor nu sunt menite să atenueze problemele economice limitate la nivel regional. Deși ar completa asistența financiară direcționată, o eventuală măsură suplimentară de intervenție pe piață care ar putea fi avută în vedere sub forma unor ajutoare pentru depozitarea privată nu ar răspunde nevoii imediate de lichidități în sectorul creșterii animalelor, deoarece ar avea un impact pe termen mediu la nivel de fermă. |
(8) |
Prin urmare, a apărut o situație în care măsurile disponibile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 par a fi insuficiente pentru a rezolva perturbarea pieței. |
(9) |
Pentru a răspunde unei situații în care prețurile ar continua să scadă și să agraveze perturbările pieței, este esențial să se acorde asistență financiară direcționată sectoarelor creșterii animalelor din Uniune care sunt afectate în mod deosebit. |
(10) |
Prin urmare, în vederea abordării în mod eficient și eficace a perturbărilor existente ale pieței și pentru a se preveni deteriorarea în continuare a situației care rezultă din respectiva perturbare sau efectul acesteia asupra pieței, este oportun să se acorde ajutor statelor membre sub forma unui grant financiar unic, pentru a sprijini fermierii din sectoarele creșterii animalelor care se confruntă cu cea mai gravă scădere a prețurilor, cu consecințele directe ale prelungirii interdicției impuse de Rusia asupra importurilor și cu impactul secetei asupra culturilor furajere. |
(11) |
Grantul financiar disponibil pentru fiecare stat membru vizat ar trebui calculat pe baza cotelor naționale de lapte pentru 2014-2015 și a populației naționale de porcine, precum și proporțional cu scăderea prețului laptelui la poarta fermei și a prețului carcaselor de porc, cu gradul de dependență față de piața rusă și cu impactul secetei asupra producției de culturi furajere și asupra prețurilor furajelor. Pentru a se asigura direcționarea sprijinului către fermierii care sunt cel mai puternic afectați de perturbarea pieței, având în vedere resursele bugetare limitate, ar trebui să se acorde statelor membre în cauză flexibilitatea de a distribui respectivul cuantum național pe căile cele mai eficace, pe baza unor criterii obiective și nediscriminatorii, cum ar fi scăderea prețului în sectoarele în cauză, garantându-se, în același timp, faptul că fermierii din sectoarele creșterii animalelor sunt beneficiarii finali ai ajutoarelor direcționate și că se evită orice denaturare a pieței și a concurenței. |
(12) |
Având în vedere că grantul financiar alocat fiecărui stat membru va compensa doar o parte limitată din pierderile reale suferite de fermierii din sectoarele creșterii animalelor, ar trebui să se permită statelor membre în cauză să ofere sprijin suplimentar fermierilor respectivi, în aceleași condiții de obiectivitate, nediscriminare și evitare a denaturării concurenței. |
(13) |
Pentru a dispune de flexibilitatea de a distribui asistența financiară direcționată în modalitățile necesare pentru a remedia perturbările, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a cumula această asistență cu alte tipuri de sprijin finanțate din Fondul european de garantare agricolă și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală. |
(14) |
Întrucât grantul financiar pentru fiecare stat membru în cauză este stabilit în euro, este necesar, pentru a se asigura o aplicare uniformă și simultană, să se stabilească o dată pentru conversia cuantumurilor alocate Bulgariei, Republicii Cehe, Danemarcei, Croației, Ungariei, Poloniei, României, Suediei și Regatului Unit în monedele lor naționale. Prin urmare, este necesar să se determine faptul generator al cursului de schimb, în conformitate cu articolul 106 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (2). Având în vedere principiul menționat la articolul 106 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 și criteriile prevăzute la articolul 106 alineatul (5) litera (c) din regulamentul menționat, faptul generator ar trebui să fie data intrării în vigoare a prezentului regulament. |
(15) |
Ajutorul prevăzut în prezentul regulament ar trebui să fie acordat ca o măsură de sprijinire a piețelor agricole în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013. |
(16) |
Din motive bugetare, Uniunea ar trebui să finanțeze cheltuielile suportate de statele membre în cauză în legătură cu fermierii din sectoarele creșterii animalelor doar dacă cheltuielile respective sunt efectuate până la un anumit termen-limită. |
(17) |
Pentru a se asigura atât transparența, cât și monitorizarea și administrarea corespunzătoare a cuantumurilor puse la dispoziția lor, statele membre în cauză ar trebui să comunice Comisiei criteriile obiective utilizate pentru determinarea metodelor de acordare a sprijinului și măsurile luate pentru a se evita denaturarea concurenței. |
(18) |
Pentru ca fermierii din sectoarele creșterii animalelor să primească ajutorul în cel mai scurt timp posibil, trebuie să se permită statelor membre în cauză să pună în aplicare fără întârziere prezentul regulament. Prin urmare, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
(1) Se pune la dispoziția statelor membre un ajutor din partea Uniunii în cuantum total de 420 000 000 EUR, destinat furnizării unui sprijin direcționat fermierilor din sectorul cărnii de vită și mânzat, din cel al laptelui și produselor lactate, din cel al cărnii de porc, din cel al cărnii de oaie și din cel al cărnii de capră (denumite în continuare „sectoarele creșterii animalelor”).
Statele membre utilizează cuantumurile pe care le au la dispoziție, indicate în anexă, pentru măsuri luate pe baza unor criterii obiective și nediscriminatorii, cu condiția ca plățile care rezultă să nu provoace denaturarea concurenței.
Măsurile luate de statele membre vizează atenuarea consecințelor economice care decurg din perturbările pieței suportate de fermierii din sectoarele creșterii animalelor.
Statele membre se asigură că, dacă fermierii din sectoarele creșterii animalelor nu sunt beneficiarii direcți ai plăților, beneficiul economic al sprijinului le este transferat în totalitate.
Cheltuielile suportate de statele membre în legătură cu plățile în temeiul prezentului regulament sunt eligibile pentru ajutor din partea Uniunii numai dacă sprijinul este plătit de statele membre până cel târziu la 30 iunie 2016.
(2) În ceea ce privește Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Croația, Ungaria, Polonia, România, Suedia și Regatul Unit, faptul generator al cursului de schimb pentru sumele prevăzute în anexă este data intrării în vigoare a prezentului regulament.
(3) Sprijinul prevăzut în prezentul regulament poate fi cumulat cu alte măsuri de sprijin finanțate din Fondul european de garantare agricolă și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală.
Articolul 2
Statele membre pot acorda sprijin suplimentar pentru măsurile luate în temeiul articolului 1, până la un nivel maxim de 100 % din cuantumul corespunzător, prevăzut în anexă, și în aceleași condiții de obiectivitate, astfel cum se prevede la articolul 1.
Statele membre plătesc sprijinul suplimentar până cel târziu la data de 30 iunie 2016.
Articolul 3
Statele membre comunică Comisiei:
(a) |
fără întârziere și cel târziu până la data de 31 decembrie 2015, criteriile obiective utilizate pentru a stabili metodele de acordare a sprijinului direcționat și măsurile luate pentru a se evita denaturarea concurenței; |
(b) |
cel târziu la 30 septembrie 2016, sumele totale plătite, precum și numărul și tipul beneficiarilor. |
Articolul 4
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 15 octombrie 2015.
Pentru Comisie
Președintele
Jean-Claude JUNCKER
(1) JO L 347, 20.12.2013, p. 671.
(2) Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 549).
ANEXĂ
Stat membru |
EUR |
Belgia |
13 049 568 |
Bulgaria |
6 004 009 |
Republica Cehă |
11 155 561 |
Danemarca |
11 103 077 |
Germania |
69 233 789 |
Estonia |
7 561 692 |
Irlanda |
13 734 230 |
Grecia |
2 258 253 |
Spania |
25 526 629 |
Franța |
62 899 543 |
Croația |
1 812 383 |
Italia |
25 017 897 |
Cipru |
354 997 |
Letonia |
8 452 333 |
Lituania |
12 631 869 |
Luxemburg |
669 120 |
Ungaria |
9 505 286 |
Malta |
119 570 |
Țările de Jos |
29 937 209 |
Austria |
7 004 590 |
Polonia |
28 946 973 |
Portugalia |
4 764 178 |
România |
11 145 958 |
Slovenia |
1 368 433 |
Slovacia |
2 464 247 |
Finlanda |
8 985 522 |
Suedia |
8 220 625 |
Regatul Unit |
36 072 462 |
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.