de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2020/688 în ceea ce privește anumite cerințe în materie de sănătate animală vizând circulația în interiorul Uniunii a animalelor terestre
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor și de modificare și de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătății animalelor („Legea privind sănătatea animală”) (1), în special articolul 131 alineatul (1) literele (c) și (d), articolul 132 alineatul (2), articolul 140 litera (b), articolul 144 alineatul (1) literele (a) și (b), articolul 146 alineatul (1) și articolul 149 alineatul (4),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2016/429 stabilește norme de prevenire și control al bolilor animalelor care sunt transmisibile la animale sau la oameni. Regulamentul respectiv stabilește, în partea sa IV titlul I capitolul 3, cerințele în materie de sănătate animală vizând circulația în interiorul Uniunii a animalelor terestre deținute. |
(2) |
Regulamentul delegat (UE) 2020/688 al Comisiei (2) completează normele pentru prevenirea și controlul bolilor animale transmisibile la animale prevăzute la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/429 în ceea ce privește circulația în interiorul Uniunii a animalelor terestre deținute, a animalelor terestre sălbatice și a ouălor pentru incubație. Totodată, el își propune să reunească într-un singur act normele privind bolile animalelor, pentru ca ele să nu fie dispersate în diverse acte legislative. Diversele măsuri de atenuare a riscurilor vizând prevenirea răspândirii bolilor listate prin intermediul circulației în interiorul Uniunii a animalelor și conținutul normelor sunt interconectate în mod substanțial și sunt menite să se aplice tuturor operatorilor care deplasează animale terestre deținute sau sălbatice. În interesul simplității și al transparenței, precum și pentru a facilita aplicarea normelor și a evita duplicarea lor, este necesar ca prezentele modificări să fie prevăzute într-un singur act, iar nu în mai multe acte separate cu numeroase referințe încrucișate. |
(3) |
Infecția cu virusul bolii hemoragice epizootice este listată în anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1882 al Comisiei (3) ca boală de categoria D pentru care sunt necesare măsuri pentru a preveni răspândirea ei ca urmare a circulației între statele membre. Situația epidemiologică a bolii în Uniune s-a modificat de la intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) 2016/429 și a Regulamentului delegat (UE) 2020/688, odată cu prima notificare a focarelor epidemice din Uniune în mai multe state membre. |
(4) |
Potrivit articolului 132 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/429, Comisia stabilește termenul maxim până la care este necesar ca operatorul unui abator care primește ungulate deținute, dintr-un alt stat membru, în vederea sacrificării, să asigure faptul că respectivele animale sunt sacrificate. Circulația transporturilor de anumite ungulate susceptibile la infecția cu virusul bolii hemoragice epizootice către un abator dintr-un alt stat membru poate genera un risc specific de răspândire din cauza transmiterii bolii prin vectori. Prin urmare, este necesar ca prezentul regulament să prevadă un termen maxim până la care este necesar să fie sacrificate animalele, pentru a se asigura faptul că starea sănătății lor nu ar compromite starea sănătății animalelor de la locul de destinație. |
(5) |
Pentru a aborda noua situație epidemiologică în ceea ce privește infecția cu virusul bolii hemoragice epizootice, continuând în același timp prevenirea răspândirii sale ca urmare a circulației între statele membre, este necesar ca Regulamentul delegat (UE) 2020/688 să fie adaptat. Prezentul regulament prevede două noi măsuri de atenuare a riscurilor: stabilirea unor zone indemne sezonier de infecția cu virusul bolii hemoragice epizootice și utilizarea unităților protejate de vectori, care sunt aplicabile circulației din zonele aflate în jurul focarelor de infecție cu virusul bolii hemoragice epizootice. Noile măsuri de atenuare a riscurilor sunt aliniate la standardele internaționale ale Organizației Mondiale pentru Sănătatea Animalelor (WOAH). |
(6) |
Articolul 67 din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 stabilește cerințe vizând deplasările păsărilor captive destinate expozițiilor și deplasarea lor de la aceste expoziții. Cu toate acestea, regulamentul respectiv prevede că este necesar ca păsările respective să fie returnate numai în statul membru de origine. Cu toate acestea, unele păsări captive pot avea un alt proprietar în timpul expoziției și este necesar să fie expediate ulterior către un stat membru care nu este statul membru de origine. Prin urmare, este necesar să se autorizeze astfel de deplasări și, întrucât păsările sunt deplasate de la o expoziție desfășurată într-un stat membru care nu este statul membru de origine la o unitate situată într-un al treilea stat membru, este necesar să se stabilească condițiile acestei deplasări specifice între statele membre. |
(7) |
Articolul 91 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 prevede o perioadă de timp pentru un control de identitate și o examinare clinică a ecvinelor înainte de emiterea unui certificat de sănătate animală. În prezent, posibilitatea de a efectua controale și examinări în ultima zi lucrătoare înainte de plecare este limitată la anumite ecvine. Pentru a facilita circulația tuturor ecvinelor către alte state membre în cursul sfârșitului de săptămână și al vacanțelor, inclusiv a celor care participă la competiții, curse și alte evenimente ecvestre, este necesar să fie permisă posibilitatea efectuării unor astfel de controale și examinări vizând animalele respective în ultima zi lucrătoare anterioară plecării din unitatea de origine. |
(8) |
Articolul 92 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 prevede o derogare de la perioada de valabilitate de 10 zile a certificatului de sănătate animală. Pe baza experienței acumulate în punerea în aplicare a acestei dispoziții, este necesar să se clarifice faptul că certificatul de sănătate animală trebuie să fie valabil timp de 30 de zile în cazul în care este emis pentru un animal ecvin individual însoțit de documentul său unic de identificare pe viață, care include o marcă de validare valabilă sau o licență valabilă, dar nu pentru un transport de ecvine. |
(9) |
Partea 6 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2020/688 prevede metode de diagnosticare a diareii virale bovine care trebuie utilizate în scopul desfășurării circulației animalelor în interiorul Uniunii. Neutralizarea virusului, o metodă de diagnostic, nu este inclusă în respectiva anexă, deși este adecvată pentru a demonstra că un animal individual nu suferă de infecție înainte de circulație, în conformitate cu Manualul de teste de diagnostic și vaccinuri pentru animale terestre al WOAH. Prin urmare, este necesar ca neutralizarea virusului să fie adăugată la lista metodelor de diagnostic autorizate. |
(10) |
Articolul 45 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2019/2035 al Comisiei (4) prevede identificarea individuală obligatorie a ovinelor și caprinelor care nu sunt destinate să fie deplasate direct la un abator de la unitatea lor de naștere. Articolul 18 litera (a) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 prevede în mod eronat alternative la identificarea individuală obligatorie a ovinelor și caprinelor deținute destinate sacrificării într-un alt stat membru. Din motive de claritate și coerență, este necesar ca articolul 18 din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 să fie rectificat. |
(11) |
Articolul 43 alineatul (4) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 se referă în mod eronat la posibilitatea de a nu identifica ovinele și caprinele destinate sacrificării, încălcând articolul 45 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2035. Din motive de claritate și coerență, este necesar ca articolul 43 alineatul (4) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 să fie rectificat. |
(12) |
Experiența statelor membre în ceea ce privește aplicarea normelor prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2020/688 vizând circulația câinilor, pisicilor și dihorilor domestici în scopuri comerciale a indicat că este necesară o mai mare claritate în ceea ce privește documentația care trebuie să însoțească aceste animale și controlul care trebuie efectuat cu privire la documentația respectivă. În particular, articolul 53 litera (b) prevede în mod eronat că este necesar ca documentele de identificare individuale să documenteze faptul că animalele provin dintr-o unitate în care infecția cu virusul rabic nu a fost raportată înainte de plecare, aceasta fiind o cerință care trebuie menționată în certificatul de sănătate animală însoțitor. La articolul 86 alineatul (1) lipsește o trimitere la legătura cu documentul de identificare și, prin urmare, nu este în concordanță cu articolul 86 alineatul (2) comparabil, iar trimiterea trebuie adăugată. Este necesar ca la articolul 91 alineatul (1) litera (j), controlul documentar vizând documentul de identificare care este deja presupus a fi efectuat în cadrul unui control al identității animalelor să fie specificat mai clar. Prin urmare, este necesar ca articolul 53 litera (b), articolul 86 alineatul (1) și articolul 91 alineatul (1) litera (j) să fie rectificate în consecință. |
(13) |
Articolul 69 din Regulamentul delegat (UE) 2020/688 prevede o derogare pentru circulația ecvinelor deținute către alte state membre. Ea permite circulația ecvinelor înregistrate către alte state membre fără un certificat de sănătate animală în anumite condiții. Este necesar să se corecteze respectiva dispoziție pentru a clarifica secvența etapelor care trebuie puse în aplicare de statele membre pentru a putea utiliza derogarea respectivă. Este necesar să se clarifice și faptul că un stat membru de origine ar putea deplasa ecvinele deținute către un teritoriu al unui stat membru de destinație în temeiul derogării numai în cazul în care condițiile stabilite de statul membru de destinație sunt îndeplinite de statul membru de origine și intenția de a utiliza derogarea a fost comunicată statului membru de destinație de către statul membru de origine. |
(14) |
Prin urmare, este necesar ca Regulamentul delegat (UE) 2020/688 să fie modificat și rectificat în consecință, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Modificări ale Regulamentului delegat (UE) 2020/688
Regulamentul delegat (UE) 2020/688 se modifică după cum urmează:
(1) |
La articolul 9, se adaugă următorul alineat (3): „(3) Operatorii abatoarelor asigură faptul că animalele din speciile listate pentru infecția cu virusul bolii hemoragice epizootice sunt sacrificate cel târziu în termen de 24 de ore de la sosirea la abator atunci când provin dintr-un alt stat membru și nu îndeplinesc cerințele prevăzute la articolul 10 alineatul (1) litera (f), la articolul 15 alineatul (1) litera (e), la articolul 23 alineatul (1) litera (g), la articolul 26 alineatul (1) litera (g) sau, respectiv, la articolul 29 alineatul (1) litera (f) pentru fiecare specie în cauză.” ; |
(2) |
La articolul 10, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
|
(3) |
La articolul 15, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
|
(4) |
La articolul 23, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
|
(5) |
La articolul 26, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
|
(6) |
La articolul 29, alineatul (1) se modifică după cum urmează:
|
(7) |
La articolul 67, alineatele (4) și (5) se înlocuiesc cu următorul text: „4. Operatorii asigură faptul că păsările captive care au fost deplasate la o expoziție în conformitate cu alineatele (1) și (2) sunt deplasate înapoi în statul membru de origine numai dacă sunt îndeplinite următoarele cerințe:
În cazul în care certificatul de sănătate animală a fost eliberat de autoritatea competentă din statul membru de origine, medicul veterinar menționat la alineatul (3) litera (c) pentru alte păsări decât cele care au participat la demonstrații de zbor sau operatorul responsabil pentru păsările care au participat la demonstrații de zbor, emite o declarație care atestă că păsările nu au intrat în contact cu păsări cu un statut sanitar inferior în timpul expoziției. 5. Operatorii asigură faptul că păsările captive care au fost deplasate la o expoziție în conformitate cu alineatele (1) și (2) sunt deplasate către un stat membru care nu este statul membru de origine numai dacă sunt îndeplinite următoarele cerințe:
Operatorul de la locul de destinație asigură faptul că păsările sunt ținute izolate de orice alte păsări timp de 21 de zile de la sosire.” |
(8) |
La articolul 91 alineatul (2), litera (b) se înlocuiește cu următorul text:
|
(9) |
La articolul 92, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text: „(2) Prin derogare de la perioada de valabilitate a certificatului de sănătate animală menționat la articolul 91 alineatul (3), certificatul de sănătate animală emis pentru un animal ecvin individual menționat la articolul 76 alineatul (2) litera (a) este valabilă timp de 30 de zile, dacă:
|
(10) |
În anexa I partea 6, la punctul 2 se adaugă litera (c):
|
(11) |
Se adaugă anexa IX conform anexei la prezentul regulament. |
Articolul 2
Rectificări ale Regulamentului delegat (UE) 2020/688
Regulamentul delegat (UE) 2020/688 se rectifică după cum urmează:
(1) |
La articolul 18, litera (a) se elimină. |
(2) |
La articolul 43, alineatul (4) se înlocuiește cu următorul text: „(4) În cazul ungulatelor deținute destinate sacrificării, colectarea animalelor din mai multe unități pentru o perioadă mai mică de 20 de zile, după plecarea din unitatea de origine, se considerată operațiune de colectare.” |
(3) |
La articolul 53, fraza introductivă de la litera (b) se înlocuiește cu următorul text:
|
(4) |
Articolul 69 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 69 Derogare privind circulația ecvinelor deținute către alte state membre Autoritatea competentă din statul membru de origine poate autoriza circulația către un alt stat membru a ecvinelor înregistrate care nu respectă cerințele de certificare a sănătății animale prevăzute la articolul 143 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/429, dacă:
|
(5) |
La articolul 86, alineatul (1) se înlocuiește cu următorul text: „(1) Certificatul de sănătate animală pentru câini, pisici și dihori domestici, cu excepția câinilor, pisicilor și dihorilor domestici menționați la alineatul (2), care este emis de autoritatea competentă din statul membru de origine în conformitate cu articolul 71 alineatul (1), conține informațiile generale prevăzute în anexa VIII partea 1 punctul 1 și o atestare a conformității cu cerințele prevăzute la articolul 53 și, dacă este cazul, la articolul 54, precum și un link către documentul de identificare menționat la articolul 71 din Regulamentul delegat (UE) 2019/2035.” |
(6) |
La articolul 91 alineatul (1), litera (j) se înlocuiește cu următorul text:
|
Articolul 3
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 8 septembrie 2023.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 84, 31.3.2016, p. 1.
(2) Regulamentul delegat (UE) 2020/688 al Comisiei din 17 decembrie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2016/429 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește cerințele de sănătate animală pentru circulația în interiorul Uniunii a animalelor terestre și a ouălor pentru incubație (JO L 174, 3.6.2020, p. 140).
(3) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1882 al Comisiei din 3 decembrie 2018 privind aplicarea anumitor norme de prevenire și control al bolilor în cazul categoriilor de boli listate și de stabilire a unei liste a speciilor și a grupurilor de specii care prezintă un risc considerabil de răspândire a bolilor listate respective (JO L 308, 4.12.2018, p. 21).
(4) Regulamentul delegat (UE) 2019/2035 al Comisiei din 28 iunie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2016/429 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele pentru unitățile care dețin animale terestre și incubatoare, precum și pentru trasabilitatea anumitor animale terestre deținute și a ouălor pentru incubație (JO L 314, 5.12.2019, p. 115).
ANEXĂ
„ANEXA IX
MĂSURI DE ATENUARE A RISCURILOR VIZÂND INFECȚIA CU VIRUSUL BOLII HEMORAGICE EPIZOOTICE ÎN CAZUL CIRCULAȚIEI UNGULATELOR DEȚINUTE CĂTRE ALTE STATE MEMBRE
Partea 1
Zonele indemne sezonier de boala hemoragică epizootică
1. |
În cazul circulației către alte state membre a ungulatelor deținute, se pot stabili zone indemne sezonier de boala hemoragică epizootică dacă începutul și sfârșitul perioadei libere de vectori au fost demonstrate de autoritatea competentă pe baza supravegherii entomologice în conformitate cu partea 2. |
2. |
Prin derogare de la dispozițiile punctului 1, dacă perioada liberă de vectori a fost demonstrată cu succes timp de 3 ani consecutivi, supravegherea entomologică poate fi înlocuită cu criterii suplimentare precum temperatura pentru a justifica începutul și sfârșitul perioadei libere de vectori pe baza dovezilor științifice. |
3. |
Zonele indemne sezonier de boala hemoragică epizootică se elimină imediat în cazul în care există dovezi privind sfârșitul perioadei libere de vectori sau al circulației virusului bolii hemoragice epizootice. |
Partea 2
Supravegherea entomologică
1. |
Supravegherea entomologică include cel puțin un program anual activ de capturare a vectorilor prin intermediul unor capcane de aspirare permanente, menit să determine dinamica populației vectorului și, acolo unde este relevant, perioada liberă de vectori. |
2. |
Capcanele de aspirare echipate cu lumină ultravioletă se utilizează în conformitate cu protocoale prestabilite; capcanele funcționează pe tot parcursul nopții și cel puțin:
Pe baza dovezilor obținute în primii 3 ani de funcționare a capcanelor de aspirare, se poate ajusta frecvența de funcționare a capcanelor respective. |
3. |
Cel puțin o capcană de aspirare trebuie plasată în fiecare unitate geografică de 45 km per 45 km în întreaga zonă indemnă sezonier de boala hemoragică epizootică, iar unitățile geografice pot fi adaptate la situația epidemiologică. O parte dintre musculițele prinse în capcanele de aspirare se trimit unui laborator specializat care poate număra și identifica speciile sau complexele de vectori suspecte. |
4. |
Atunci când supravegherea entomologică se organizează în contextul determinării unei perioade libere de vectori, se definește un prag maxim pentru specia Culicoides în vederea interpretării rezultatelor. În lipsa dovezilor clare care să susțină determinarea unui prag maxim, se recurge la absența totală a specimenelor Culicoides imicola și la utilizarea ca prag maxim a mai puțin de cinci Culicoides fertile per capcană. |
Partea 3
Unitatea protejată de vectori
Unitățile protejate de vectori respectă următoarele cerințe:
(a) |
dispun de bariere fizice adecvate la punctele de intrare și ieșire; |
(b) |
deschiderile sunt protejate împotriva vectorilor cu ajutorul unor plase cu ochiuri de dimensiuni corespunzătoare, care sunt impregnate în mod regulat cu un insecticid aprobat, conform instrucțiunilor producătorului; |
(c) |
în incinta și în împrejurimile unității protejate de vectori se efectuează supravegherea și controlul vectorilor; |
(d) |
se iau măsuri pentru limitarea sau eliminarea ariilor de reproducere a vectorilor din vecinătatea unității protejate de vectori; și |
(e) |
există în funcțiune proceduri-standard de operare, inclusiv descrieri ale sistemelor de rezervă și de alarmă, pentru operarea unității protejate de vectori și pentru transportul animalelor până la locul de încărcare. |
”
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2515/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.