de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/274 în ceea ce privește banca analitică de date izotopice și controalele din sectorul vitivinicol
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (1), în special articolul 89 alineatul (6),
întrucât:
(1) |
Sectorul vitivinicol al Uniunii este foarte vulnerabil la fraudă, deoarece cea mai mare parte a producției Uniunii se bazează pe sistemele de calitate certificate, și anume denumirea de origine protejată („DOP”) și indicația geografică protejată („IGP”), care acordă recunoaștere produselor de calitate și care îi ajută pe producători să își comercializeze mai bine produsele. Principalele încălcări suspectate sunt legate de uzurparea originii, de exemplu prin comercializarea și etichetarea în mod deliberat și ilegal a unui vin inferior ca vin căruia i s-a acordat o DOP sau o IGP sau prin diluarea ilegală a vinului sau adăugarea de zahăr în vin. Impactul economic al activităților frauduloase din sectorul vitivinicol al Uniunii este estimat la 1,3 miliarde EUR pe an, ceea ce reprezintă 3,3 % din vânzările sectorului vitivinicol al Uniunii. Pe lângă evidentul impact economic direct asupra sectorului vitivinicol pe care îl generează astfel de cazuri de fraudă, ar exista un și mai mare risc potențial de prejudiciere a reputației sectorului vitivinicol în cazul în care un incident major de fraudă ar duce la pierderea încrederii consumatorilor și la restricționarea comerțului, afectând astfel interesele generale ale sectorului vitivinicol al Uniunii. |
(2) |
Prin urmare, este necesar să se îmbunătățească și să se intensifice lupta împotriva fraudei din sectorul vitivinicol al Uniunii, mai ales în ceea ce privește funcționarea băncii analitice de date izotopice menționate la articolul 39 din Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei (2) și în ceea ce privește coordonarea responsabilităților aferente în interiorul statelor membre și cu centrul european de referință pentru controlul în sectorul vitivinicol (ERC-CWS). Astfel se va contribui la strategia Comisiei „«De la fermă la consumator» pentru un sistem alimentar echitabil, sănătos și ecologic” (3) și mai ales la una dintre prioritățile acesteia, și anume combaterea fraudei alimentare de-a lungul lanțului de aprovizionare cu alimente, care invită în mod specific Comisia să își intensifice lupta împotriva fraudei din sectorul alimentar pentru a crea condiții de concurență echitabile pentru operatori și pentru a întări competențele autorităților de control și de asigurare a aplicării legii. |
(3) |
Normele referitoare la banca analitică de date izotopice și dispozițiile specifice referitoare la controale sunt prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 al Comisiei (4). Este necesar să se adapteze conținutul băncii analitice de date izotopice pentru a reflecta mai bine realitatea sectorului vitivinicol al Uniunii. Luând în considerare media ultimilor 5 ani ai producției de vin din Uniune, ponderea vinurilor cărora li s-a acordat o DOP sau o IGP înregistrează o tendință ascendentă constantă, atingând peste 60 % din producția totală. În anul de comercializare 2019-2020, cota a fost de aproape 70 %. Prin urmare, dat fiind că vinurile cărora li s-a acordat recunoașterea DOP sau IGP sunt expuse unui risc mai mare de fraudă, este necesar să se prevadă în banca de date o pondere mai mare a acestor vinuri, care reprezintă în prezent 40 % din totalul vinurilor cu DOP sau IGP din Uniune. |
(4) |
Prelevarea eșantioanelor de struguri, precum și operațiunile și analizele necesare pentru a genera date pentru banca analitică de date izotopice necesită un nivel ridicat de resurse, ceea ce poate cauza întârzieri în furnizarea acestor date. Pentru a depăși dificultățile de furnizare în timp util a unor informații complete, trebuie să se permită statelor membre să decidă că eșantioanele de struguri cultivați pentru producția de vinuri cu DOP sau IGP pot fi prelevate de entitatea care gestionează respectiva DOP sau IGP, în coordonare cu laboratoarele desemnate, în cazurile în care laboratoarele desemnate nu dispun de resurse suficiente pentru a efectua ele însele prelevarea eșantioanelor. Cooperarea dintre aceste organisme, ERC-CWS și laboratoarele desemnate ale statelor membre va fi esențială în lupta împotriva practicilor frauduloase care afectează vinurile cărora li s-a acordat recunoașterea DOP sau IGP și care reprezintă majoritatea producției de vin a Uniunii. |
(5) |
Lipsa datelor izotopice și seturile de date incomplete pot genera întârzieri sau chiar compromiterea rezultatului investigațiilor în cazurile de suspiciune de fraudă în sectorul vitivinicol, ceea ce ar putea duce la introducerea pe piață a unor vinuri contrafăcute. Această lipsă a datelor nu numai că amenință reputația vinurilor din Uniune, dar poate afecta și valoarea accizelor aplicate. Se creează astfel riscul ca taxele să fie aplicate unor categorii de vinuri etichetate incorect. Prin urmare, este necesar să se îmbunătățească cadrul juridic actual al băncii analitice de date izotopice, pentru a se asigura actualizarea acesteia într-o anumită perioadă de timp și, astfel, pentru a se asigura o mai bună protecție împotriva fraudei din sectorul vitivinicol al Uniunii. Având în vedere unele probleme de atribuire din unele state membre, este necesar deopotrivă să se clarifice care sunt părțile vizate care au drept de acces la eșantioane și la dosare. |
(6) |
Pentru a îmbunătăți procedurile pe baza cărora se desfășoară investigațiile suspiciunilor de fraudă referitoare la o partidă de vinuri, trebuie consolidate normele actuale. Trebuie stabilite termene-limită la expirarea cărora autorității competente de pe teritoriul pe care este situat locul de descărcare trebuie să i se furnizeze toate datele relevante disponibile, necesare pentru a verifica dacă vinul suspect respectă normele Uniunii în sectorul vitivinicol. Rolul entităților responsabile cu diferitele etape ale procedurii de investigare trebuie clarificat mai în detaliu. |
(7) |
Seturile de date aferente măsurătorilor izotopice și orice rezultate conexe din banca analitică de date izotopice nu sunt făcute publice. Acest lucru este justificat de preocuparea că publicarea unor astfel de informații ar oferi detalii autorilor fraudelor, care ar putea să le utilizeze în avantajul lor. În plus, utilizarea în mod necuvenit a unor astfel de informații ar aduce atingere reputației anumitor vinuri. Cu toate acestea, este necesar ca unele date anonimizate referitoare la cazurile de fraudă să poată fi făcute publice prin publicarea unui raport anual care să conțină cele mai importante rezultate ale controalelor din sectorul vitivinicol bazate pe utilizarea băncii de date. Normele referitoare la elaborarea acestui raport anual trebuie așadar specificate mai în detaliu. |
(8) |
Au fost întâmpinate dificultăți la efectuarea verificărilor și controalelor produselor vitivinicole transportate în vrac, deoarece aceste produse sunt mai expuse practicilor frauduloase decât produsele îmbuteliate și etichetate, prevăzute cu un dispozitiv de închidere de unică folosință. Prin urmare, în cazurile în care autoritatea competentă nu este informată la timp, printr-un sistem informatizat sau printr-un sistem informatic, cu privire la sosirea unei partide de produse vitivinicole transportate în vrac, trebuie luate măsuri pentru a se asigura că autoritatea competentă de la locul de descărcare este în măsură să efectueze controalele necesare înainte ca produsul să părăsească incintele destinatarului. În cazul în care autoritatea competentă decide să nu efectueze astfel de controale, destinatarului trebuie să i se permită să expedieze imediat produsul din incintele sale. |
(9) |
Prin urmare, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 trebuie să fie modificat în consecință. |
(10) |
Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru organizarea comună a piețelor agricole, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 se modifică după cum urmează:
1. |
Articolul 27 se modifică după cum urmează:
|
2. |
Articolul 28 se modifică după cum urmează:
|
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a șaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 18 iunie 2021.
Pentru Comisie
Președintele
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 347, 20.12.2013, p. 549.
(2) Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei din 11 decembrie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul de autorizații pentru plantările de viță-de-vie, registrul plantațiilor viticole, documentele însoțitoare și certificarea, registrul de intrări și de ieșiri, declarațiile obligatorii, notificările și publicarea informațiilor notificate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește controalele și sancțiunile relevante, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 555/2008, (CE) nr. 606/2009 și (CE) nr. 607/2009 ale Comisiei și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 436/2009 al Comisiei și a Regulamentului delegat (UE) 2015/560 al Comisiei (JO L 58, 28.2.2018, p. 1).
(3) COM/2020/381 final.
(4) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 al Comisiei din 11 decembrie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul de autorizații pentru plantările de viță-de-vie, certificarea, registrul de intrări și de ieșiri, declarațiile obligatorii și notificările, de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește controalele relevante și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/561 al Comisiei (JO L 58, 28.2.2018, p. 60).
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.