Organizația:    Instrumente  Ediția: 2025
   Revizia: 2025/03
 Verificat și aplicat de responsabil SMSA:   Versiunea: 2

  

Importuri  POS-IMP-01

 

QR Code:



 

Aprobat:  
Semnătura: Wrte345RDvfrt4 
Data adoptării: 
ID: 

 


 PROCEDURĂ OPERAȚIONALĂ STANDARD

Gestionarea importurilor de produse alimentare de origine nonanimală supuse controlului oficial

Domeniu de aplicare: Operatorii economici care desfășoară importuri de produse alimentare de origine nonanimală


1. Scopul procedurii

Asigurarea desfășurării conforme a operațiunilor de import al produselor alimentare de origine nonanimală, în concordanță cu normele stabilite de ANSVSA și legislația europeană (Regulamentele UE 2017/625 și 2024/2104), prin respectarea pașilor documentați în checklistul de import.

2. Domeniul de aplicare

Această procedură se aplică tuturor operațiunilor de import din țări terțe, la punctele de intrare și destinație vamală, implicând personalul responsabil cu:

  • Contractarea și recepția mărfii;

  • Notificarea autorităților;

  • Arhivarea și trasabilitatea documentelor;

  • Interacțiunea cu autoritățile sanitar-veterinare și vamale.

3. Documente de referință

  • Ordinul ANSVSA și AVR nr. 120/4724/2022, modificat;

  • Regulamentul delegat (UE) 2024/2104;

  • Regulamentul (UE) 2017/625;

  • Checklistul de import – Codex / ANSVSA.

4. Definiții

  • NOA (Notificare de sosire): Document oficial de notificare în sistemul TRACES NT privind sosirea bunurilor supuse controlului oficial.

  • TRACES NT: Platforma electronică UE pentru schimbul de informații privind siguranța alimentelor.

5. Responsabilități

Funcție

Responsabilitate

Manager Importuri

Transmiterea notificării în TRACES NT

Coordonator Logistică

Organizarea transportului și transmiterea documentelor la destinație

Inspector Calitate / Manager SMSA

Verificarea conformității și arhivarea documentației

 

6. Descrierea activităților (flux operațional)

🔹 Etapa 1: Pregătire import

  1. Verificarea eligibilității produsului pentru import și control oficial;

  2. Confirmarea punctului autorizat de intrare;

  3. Verificarea documentelor de însoțire din țara de origine (facturi, certificate, fișe tehnice etc.).

🔹 Etapa 2: Notificare prealabilă

  1. Completarea Partea I din NOA în platforma TRACES NT;

  2. Transmiterea NOA către ANSVSA județeană (zona biroului vamal de destinație) prin fax/email;

  3. Atașarea NOA la documentația de transport.

🔹 Etapa 3: Sosirea la punctul de intrare

  1. Prezentarea mărfii și a documentelor autorității ANSVSA;

  2. Completarea Partea II a NOA de către inspector;

  3. Obținerea celor 3 exemplare: operator – vamă – punct de intrare.

🔹 Etapa 4: Transport la destinație

  1. Asigurarea nedivizării transportului înainte de controlul oficial final;

  2. Dacă transportul este fracționat după control, atașarea unei copii autentificate a NOA fiecărui lot.

🔹 Etapa 5: Control final și punere în liberă circulație

  1. Prezentarea documentului NOA completat autorității vamale;

  2. Confirmarea efectuării controalelor prevăzute în art. 11 și 13;

  3. Obținerea aprobării de punere în liberă circulație.

🔹 Etapa 6: Arhivare și trasabilitate

  1. Arhivarea documentului NOA (original + copii);

  2. Arhivarea documentelor de însoțire emise de autoritățile din țara terță;

  3. Păstrarea documentației minim 5 ani, conform cerințelor legale.

 

7. Controlul procedurii

Această procedură este verificată anual sau ori de câte ori apar modificări legislative. Responsabilul SMSA este obligat să actualizeze procedura în termen de 15 zile de la publicarea modificărilor legale relevante.

 

8. Anexe

  • Anexa 1 – Model checklist implementare (Checklist Importatori – format PDF)

  • Anexa 2 – Diagrama de flux (opțional)


Recomandare: Implementați cu persoane cu experiență. Faceți simulare cu persoanele implicate. Verificați permanent fluxul documentelor.

 

 

 

Documente pentru descărcare și implementare 

Descărcați din linkurile următoare documentele si fomularele necesare în acest proces:

 

Note și condiții:
Informațiile prezentate în acest articol au caracter informativ și educațional. Pentru detalii complete și condiții de utilizare, vă rugăm să consultați disclaimerul general.

 

 


Informații importante despre acest subiect sunt și în:

 

Studiul: Răcirea rapidă - avantaje și dezavantaje

Să analizăm împreună avantajele și dezavantajele răcirii și congelării rapide. În acest studiu de caz, vom analiza împreună răcirea rapidă. De asemenea, vom evalua locul în fluxul tehnologic unde se...

Cod de practică pentru prelucrarea și manipularea alimentelor congelate rapid

Codul oferă recomandări pentru manipularea în siguranță a alimentelor congelate rapid, de la recepție până la distribuție, subliniind necesitatea menținerii temperaturilor adecvate pentru a preveni...

Clienții spun „nu” bacșișului cerut prea devreme: ce ar trebui să înțeleagă companiile

Clienții spun „nu” bacșișului cerut prea devreme: ce ar trebui să înțeleagă companiile

Cererea de bacșiș a devenit o practică tot mai des întâlnită, chiar și în locuri în care cu doar câțiva ani în urmă era considerată neobișnuită. Însă noile cercetări arată că acest obicei riscă să...