Organizația:  Manualul HACCPEdiția 2025 / rev 01
Autor:    PRP 06 Cerința: 08
Responsabil SMSA: ==NECOMPLETAT==  ==NECOMPLETAT==  ID: 
PRP 06. Prelucrarea tehnologica si controlul productiei    

Aprobat:  
Semnătura: 2025codexsemnat 
Data adoptării: 
ID: 

 Cod de Bune Practici de Producție Igienică  Manual HACCP Ediția 2025 / rev 01
 Responsabil HACCP: ==NECOMPLETAT==   Cod:  PRP 06  

 PRP 06 Prelucrarea tehnologica si controlul productiei

   

 

 

PRP 06. Prelucrarea tehnologica si controlul productiei

1. SCOP

Obiectivul acestui program este să reducă riscul producerii unui aliment nesigur prin implementarea unor măsuri preventive. Programul asigură siguranța și calitatea adecvată a alimentelor în timpul operațiilor tehnologice prin controlul pericolelor alimentare.

2. DOMENIUL DE APLICARE

Domeniul de aplicare include producerea, păstrarea pe termen scurt (după caz) și comercializarea produselor alimentare în cadrul . Programul preliminar (PRP) se aplică de către întregul personal, iar responsabilitatea pentru controlul modului de aplicare revine ==NECOMPLETAT==.

3. ABREVIERI ȘI DEFINIȚII UTILIZATE

Abrevieri și definițiile utilizate în cadrul acestui document și a operațiunilor noastre sunt cele din “documentul de abrevieri, definiții și referințe” adoptat în cadrul Manualului HACCP actual și atașat la prezenta documentație care este completat cu termenii definiți în Glosar Termeni Codex.Ro.

4. REFERINȚE NORMATIVE 

(Standarde și Legislație Aplicabilă)Având în vedere evoluția și modificarea legislației precum și dezvoltarea de noi referințe științifice, referințele normative utilizate în cadrul acestui document și în operațiunile noastre sunt cele definite și actualizate în “documentul de abrevieri, definiții și referințe” adoptat în cadrul Manualului HACCP actual și atașat la prezenta documentație care este completat cu referințele de pe Codex.Ro

5. DESCRIEREA PROCESULUI

5.1. Cerințe generale

Cantitatea și tipul preparatelor produse și comercializate în cadrul sunt stabilite în funcție de capacitățile de prelucrare și corespund sortimentului conform specificațiilor tehnice interne.

5.2. Cerințe de igienă la prelucrarea tehnologică

Procesele tehnologice de prelucrare prealabilă și finală, precum și de comercializare din cadrul , asigură:

  • conservarea la nivel maxim a valorii nutritive și biologice pentru materiile prime și semipreparatele incluse;
  • păstrarea aspectului exterior al produselor alimentare comercializate în raport cu culoarea, gustul, mirosul și consistența specifice produsului respectiv;
  • evitarea contaminării cu corpuri străine și substanțe chimice;
  • evitarea contaminării cu agenți patogeni și alte microorganisme nedorite.

Produsele alimentare corespund ca volum și componență ingredientelor prevăzute de specificațiile tehnice și, pentru produsele similare, sunt conforme cu:

  • reglementările în vigoare;
  • rețetele ;
  • instrucțiunile tehnologice ale ;

În cadrul ==NECOMPLETAT== sunt prevăzute şi delimitate:

  • fluxul operațiunilor de recepție, depozitare, conservare și păstrare pe termen scurt a materiilor prime și semipreparatelor;
  • fluxul operațiunilor de prelucrare și comercializare a produselor alimentare preparate pentru consum;
  • instrucțiunile de lucru pentru prelucrarea materiilor prime.

;, conform Programului 04 „Depozitare - Păstrare”, este dotat cu:

  • camere de depozitare în condiții de refrigerare și congelare;
  • vitrine frigorifice;
  • frigidere și congelatoare,

pentru păstrarea materiilor prime, semipreparatelor, produselor alimentare perisabile și preparatelor culinare finite la temperaturile adecvate.

Operațiile termice ale proceselor tehnologice asigură prepararea corectă a produselor alimentare prin atingerea temperaturilor indicate pentru fiecare tip de produs. Produsele alimentare preparate se etichetează imediat după ambalare în ambalaj individual. 

Produsele alimentare cu termen de valabilitate expirat nu se comercializează și se înregistrează în „Registrul de produse neconforme”, cod: R 06-01, conform politicii ;. Registrul:

  • conține etichetele de scoatere din gestiune a produsului neconform (data, tipul produsului, cantitatea), pe care se notează motivul pentru care produsul este considerat neconform și semnătura persoanei care înregistrează produsul neconform;
  • este sub forma de registru conform Anexei 1 și conține aceleași date menționate anterior.

Alte reguli de igienă sunt aplicate la comercializarea produselor alimentare:

  • nu se admite ca alimentele neambalate să fie în contact direct cu clientul;
  • nu se admite recepționarea materiilor prime și semipreparatelor neambalate și direct pe pardoseală;
  • ambalajele sunt confecționate din materiale permise pentru contactul cu alimentele, nemodificând calitatea acestora și asigurându-le protecția împotriva deteriorării și contaminării.

5.3. Cerințe de igienă la controlul producției

Controlul producției în cadrul ==NECOMPLETAT== este efectuat în mod cronologic, pe operații și etape specifice, și include:

  • controlul la recepția materiilor prime și materialelor auxiliare;
  • controlul tehnologic al semipreparatelor și al parametrilor operațiunilor tehnologice care garantează siguranța produselor alimentare finite;
  • controlul la predarea produselor alimentare finite, pentru a se stabili concordanța acestora cu cerințele stipulate în documentația tehnologică, conform căreia acestea sunt preparate.

5.4. Controlul producției

 

Etapa din cadrul procesului tehnologic

Pericol

Măsuri preventive

Parametrii controlaţi

Executant

Frecvenţa

CONTROLUL LA RECEPŢIA MATERIILOR PRIME ŞI A MATERIALELOR

1. Recepţia materiilor prime şi materialelor

Contaminarea cu:

  • microorganisme;
  • agenţi fizici;
  • agenţi chimici;

Respectarea temperaturilor;

Sporirea gradului de exigenţă a  controlului la recepţia materiilor prime şi a materialelor;

Evaluarea şi selectarea furnizorilor;

Verificarea documentaţiei de însoţire a mărfii (avize de expediţie, Buletine de Analiză, Declaraţii de conformitate ale producătorului, Certificat sanitar - veterinar etc.);

Responsabil desemnat

La fiecare livrare

Verificarea temperaturii la recepţie;

Integritatea ambalajelor;

Termenul de valabilitate; 

Evaluarea vizuală a mărfurilor la recepţie;

Controlul stării de igienă a mijlocului de transport şi a temperaturii din interiorul mijlocului de transport;

Înregistrări: în Metimag V7 „Registrul de recepţie” (R -03-01 ) pentru carne

2. Depozitare temporară

Proliferarea germenilor şi alterarea prematură a alimentelor;


Contaminarea cu agenţi de fizici şi/sau chimici;

Depozitare la temperatură controlată, pe  durată limitată (monitorizarea temperaturilor şi efectuarea corecţiilor necesare);

Controlul temperaturii de depozitare;

„Fişa de verificare a temperaturii”, cod: F …

Sistem electronic de monitorizare permanentă a temperaturilor

Responsabil calitate Angajat desemnat raion

Angajat departament întreţinere

verificarea de două ori pe zi pentru termometrele legate la statia de monitorizare;

Din doua in doua ore pentru bacuri





Respectarea procedurii de igienizare a spaţiilor de depozitare temporară;

Controlul stării de igienă a spaţiilor de depozitare şi a instalaţiilor frigorifice;

Zilnic;

Depozitarea pe compatibilităţii;

Manipularea corectă a produselor în depozit;

Respectarea principiilor: FI-FO şi

FE-FO;

Controlul termenului de valabilitate;

O dată pe zi

Înregistrări în: 

 

„Registrul de produse neconforme”, cod: R 06-01

„Registru  de control privind bunele practici de producţie igienică”, cod: R 02-01;

Fişe de verificare a temperaturilor

CONTROLUL TEHNOLOGIC

3. Prelucrare primară

Contaminare cu agenţi fizici în cazul efectuării incorecte a operaţiunilor de dezambalare, curăţare şi spălare după caz











Dezambalarea, curăţarea şi eventual spălarea produselor alimentare (dacă situația o impune) se face exclusiv în zona desemnată. se efectuează cu grijă, cu apă potabilă curentă, cu tenție la eliminarea potentialilor contaminanți contaminanţilor de pe suprafaţa acestora şi a corpurilor străine;

Gradul de curăţare, efectul spălării;








Personalul

desemnat;

Permanent în timpul procesării;








Prelucrarea preliminară dacă este cazul se face în spaţiu delimitat, igienizat, separat pe specii, cu ustensile igienizate;

Aspect, culoare, miros (prospeţime);

Proliferarea microorganismelor şi formarea toxinelor, în cazul decongelării incorecte 

Controlul temperaturii şi duratei de decongelare;

Atunci când se execută decongelarea

CONTROLUL TEHNOLOGIC

4. Prelucrare termică

Supravieţuirea microorganismelor, în cazul prelucrării termice insuficiente;

Sunt supuse prelucrării termice  produsele alimentare conform fișei tehnica proprii fiecărui produs;

Controlul temperaturii şi duratei de prelucrare termică - care se motează în documentele specifice de producție pe baza lotului și orei de fablicație

Angajat preparare termică








Prepararea conform instrucţiunilor tehnologice, sau

numai dacă există o comandă fermă documentată;

Prelucrarea termică se încheie la atingerea gradului complet de pregătire culinară, în conformitate cu documentaţia tehnologică pentru produsul respectiv;

Semipreparatele congelate din legume şi produsele alimentare congelate prin metoda rapidă nu se decongelează, ci sunt supuse direct prelucrării termice;

Semipreparatele din carne sunt supuse prelucrării termice după decongelarea completă;

5. Controlul de laborator

Contaminarea microbiene a produselor realizate

Se prezintă eşantioane pentru analiză la un laborator autorizat şi acreditat, conform Programului de autocontrol;

Indicatorii organoleptici, fizico-chimici şi microbiologici, conform specificaţiilor tehnice interne ale produselor analizate;


Buletinele de analiză 

sunt înregistrate în „Fisa de înregistrare a Buletinelor de analiză şi a Testelor de sanitaţie”, cod: F 06-02;

şi păstrate de echipa de siguranţă a alimentului;

Responsabil igienă, calitate şi control;



Lunar, sau după caz;

Dacă rezultatele analizei de laborator indică prezența unei contaminări 

microbiene, se aplică după caz masuri corective care se înregistrează 

CONTROLUL LA LIVRARE/COMERCIALIZARE

6. Depozitare în vederea livrarii / comercializare 

Proliferarea germenilor, ceea ce determină alterarea înainte de termen;

Monitorizarea 

temperaturii;

Respectarea procedurii de  igienizare;

Asigurarea igienei personalului; 

Asigurarea igienei ustensilelor şi a ambalajelor;

Instruirea personalului şi verificarea eficacităţii instruirii; 

Respectarea vecinătăților; Separarea temică;

Mâncărurile calde pe pastrează la 60º C;

Personalul angajat

De doua ori pe zi/ La două ore;













Zilnic

Produsele refrigerate se păstreasă la 0- 4º C;

Se controlează temperatura de păstrare a produselor alimentare;

Controlul termenului de valabilitate în conformitate cu inscripţionarea de pe etichetă;

Produsele alimentare cu termen de valabilitate expirat sunt înregistrate în „Registrul de produse neconforme” R 06-01;

Contaminarea microbiologică  de la ambalaje şi de la personal;

Respectarea programelor preliminare

  • PRP 02;
  • PRP 03;
  • PRP 07;
  • PRP 08;

Conform Bunelor practici de producţie igienică;

Personalul desemnat;

La fiecare servire.

Contaminare fizică de la personal, de la mediul de lucru, de la ambalaje şi de la ustensile;

 

5.5. Rezolvarea reclamațiilor 

Pentru gestionarea sesizărilor din partea clienților, aplică următoarele proceduri:

  • Înregistrarea pe formulare tip, care sunt colectate, centralizate și arhivate electronic. 
  • Responsabilul HACCP evaluează reclamația și ia decizia necesară. Dacă se impune declansează sistemul de alertă internă și externă sau doar măsuri localizate.
  • În cazul existenței altor cantități din același sortiment și același lot, produsul respectiv este oprit de la comercializare și înregistrat în "Registrul de produse neconforme", cod: R 06-01 pana la clarificarea situației și luarea unei decizi de către conducerea

5.6. Identificare, retragerea

Managerul HACCP aplica procedura de trasabilitate, urmărind pe calea inversă, pe baza documentelor, mișcarea mărfurilor reclamate, conform documentației:

  • Documentele de depozitare si monitorizare
  • Documentele de producție
  • Înregistrările privind instruirea personalului în conformitate cu caracteristicile funcției ocupate.
  • Documentele de recepție, depozitare, prelucrare și comenzile pentru sortimentele respective;
  • Documentația de însoțire a mărfurilor;
  • Datele referitoare la producători/furnizori;

Toate sesizările și alte documente sosite de la clienți/consumatori, pentru fiecare caz individual se arhivează conform procedurii.

6. RESPONSABILITĂŢI

De îndeplinirea prevederilor prezentului program preliminar în   răspund:

  • Coordonator HACCP/SMSA ==NECOMPLETAT==, ==NECOMPLETAT==;
  • Șefii de echipă;
  • Managerul General;
  • Echipa de siguranță a alimentului..

7. ÎNREGISTRĂRI

Înregistrările pentru respectarea acestui program includ următoarele documente:

  • „Registrul de produse neconforme”, cod: R 06-01;
  • „Fișa de înregistrare a Buletinelor de analiză şi a Testelor de sanitație”, cod: F 06-01;
  • „Program de autocontrol”, cod: Prg 06-01;
  • Registrul de control privind Bunele practici de producție igienică”, cod: R 02-01, în care se înscriu controalele şi verificările privind operațiile din fluxurile tehnologice;
  • Rapoarte de producție

8. ANEXE

8.1 Anexa 1: „Registrul de produse neconforme”, cod: R 06-01;

8.2 Anexa 2:  „Fisa de înregistrare a Buletinelor de analiză şi a Testelor de sanitație”, cod: F 06-01;

8.3 Anexa 3: Program de autocontrol Cod : Prg 06-01.

 

8.1. Anexa 1 Registrul de PRODUSE NECONFORME

Cod: R 06-01

Data

Denumirea produsului

Cantitatea

Cauzele pentru care produsul alimentar este eliminat

Semnătura

         
         



8.2. Anexa 2 Fisa de înregistrare a Buletinelor de analiza și a Testelor de sanitație

Cod: F 06-01

Luna şi anul: ……………………………..

Nr. crt.

Produsul

Numărul de probe

Număr şi data Buletinului de analiză

Rezultate*

Măsuri/Acțiuni corective

1

         

2

         

3

         

4

         

5

         

6

         

7

         

8

         

9

         

Notă:

* pentru rezultate conforme se scrie: „corespunzătoare”, pentru parametri neconformi, se scriu rezultatele obținute

 

8.3. Anexa 3 - Program de autocontrol

Aprobat,

 

      Elaborat, ==NECOMPLETAT== 

Director   

 

      Echipa de siguranță a alimentului

……………………………..

 

                …………………………..

Cod : Prg 06-01

Prelevarea probelor pentru analizele de laborator se face conform procedurii de prelevare.

Nr. crt.

Activitate efectuată

Frecvenţa

Modul de realizare

Responsabil

(HG nr. 924:2005, Cap. II, Art. 4, Cerinţe de igienă generale şi specifice, pct. 3 a, e)

1

sortiment 1

Prin rotaţie 6 probe/lună,

Prin aplicarea procedurii de prelevarea a probelor pentru analiză;

Păstrarea contraprobelor 48 de ore;

Trimiterea probelor la Laboratorul de analiză acreditat unde se determină indicatorii de siguranţă a alimentului;

Evaluarea rezultatelor înscrise în Buletinul de analiză conform legislaţiei în vigoare;

După caz, stabilirea măsurilor corective.

Indicatorii de siguranţă a alimentului care urmează a fi determinaţi sunt:

Umiditatea, aciditatea, şi drojdii şi mucegaiuri pentru produsele de brutărie;

Reacţia Kreiss, azotul uşor hidrolizabil,   bacterii coliforme, Escherichia coli, Salmonella, Stafilococ coagulazo pozitiv, Listeria monocytogenes, 

Execută:

Responsabil asigurarea calităţii,

Controlează:

Manager departament

2

sortiment 2

Prin rotaţie 1 probă/lună;

3

sortiment 3

Prin rotaţie  4 probe/lună,

4

   

5

   

7

Efectuarea testelor de sanitație pentru suprafețe, pentru echipament de lucru, pentru mâini, în scopul verificării eficienței igienizării;

Prin rotație, 12 probe/ lună;

Efectuarea testelor de sanitație la un laborator de abilitat, prin:

Execută:

Responsabil asigurarea calității,

Controlează:

Manager 

recoltare de către acesta a probelor de pe suprafețe, utilaje, ustensile, mâini, echipamente de protecție;

incubarea;

evaluarea testelor privind încărcătura microbiologice.

După caz, stabilirea măsurilor corective;

8

Apă

Prin 1  probă /trimestru)

Salmonella, E.coli

Execută:

Responsabil asigurarea calității,

Controlează:

Manager departament

 

8.4. Anexa 4 Fișa de decongelare

Cod F 06-02

Data





Denumire produs

Decongelare

Persona care monitorizează

seminatura

Verificat

semnatura

Actiuni corective/ observatii

Lot/ dlc

Ora scoaterii din congelator

Ora expunerii la comercializare

               
               
               

 

Notă importantă privind utilizarea documentelor Codex.ro

Documentele publicate pe codex.ro sunt materiale de orientare, destinate să sprijine înțelegerea cerințelor legale și a bunelor practici din industria alimentară. Utilizarea acestor documente nu garantează conformitatea cu legislația aplicabilă.

Este responsabilitatea fiecărei firme să adapteze conținutul documentelor la specificul propriei activități, produselor și riscurilor alimentare. Codex.ro nu își asumă răspunderea pentru utilizarea necorespunzătoare a acestor materiale.

Pentru mai multe informații, consultă:

 

Drept de utilizare:  

9. Copyright © 2024 Asociația Codex. Toate drepturile rezervate

Aceste informații sunt fără drept de difuzare, copiere sau înstrăinare. Vă rugăm să respectați munca și drepturile de autor, drepturile de publicare  ale autorilor materialelor existente pe website, să nu copiați integral sau parțial informații,  să nu distribuiți sau să comercializați aceste informații fără acceptul scris al Asociației Codex.

Datele dvs de acces ale acestui articol sunt:  |   |   | desktop  | | Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com) Data accesării: 2025-08-02 15:13:43