Când se Identifică o Neconformitate (Retragere/Rechemare)
- Identificarea Neconformității:
- Se constată că un lot de produse alimentare este nesigur pentru sănătatea consumatorilor (ex: rezultate neconforme la teste, depășirea limitelor de reziduuri, alterare organoleptică, lipsa înregistrării unității).
- Acest lucru poate fi identificat fie de un inspector oficial, fie de operatorul economic în urma propriilor controale sau a unei reclamații.
- Decizia de Retragere/Reținere Oficială
- Operatorul Economic (Voluntar): Dacă există dovezi/motive să se creadă că un produs nu satisface cerințele de siguranță, operatorul inițiază de îndată procedura de retragere.
- Inspectorii Oficiali (Obligatoriu): La constatarea unei neconformități sau a unei suspiciuni, inspectorii dispun reținerea oficială a produselor alimentare.
- Notificarea Părților Interesate:
- Operatorul către Autoritatea Competentă: Operatorul economic notifică de îndată Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) și/sau DSVSA județeană/a municipiului București, conform art. 19 din Regulamentul CE nr. 178/2002. Notificarea se face prin e-mail, folosind un formular standardizat.
- Unitatea către Părțile Relevante (în caz de Retragere de pe Piață):
- Unitatea notifică ANSVSA, OPC (Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor), clienții și/sau consumatorii.
- Notificări Suplimentare (pentru importuri): În cazul importurilor, se informează autoritatea vamală și se notifică prin SRAAF (Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente și Furaje) dacă sunt îndeplinite condițiile legislative.
- Acțiuni Imediate ale Operatorului/Magazinului (Retragere de pe piață):
- Sistarea Vânzării: Se oprește vânzarea produselor din lotul neconform în toate punctele de desfacere.
- Oprirea Livrărilor: Se opresc livrările produselor din același lot.
- Izolarea Produselor: Produsele nesigure sunt izolate în spații special destinate, cu mențiunea "produs neconform".
- Recuperarea: Se recuperează lotul nesigur din toate punctele de comercializare, iar, după caz, se transportă la producător.
- Avertizarea Consumatorilor (dacă produsele au ajuns la ei - Rechemare): Se utilizează mijloace eficiente de comunicare pentru a avertiza consumatorii.
- Acțiuni Specifice ale Inspectorilor Oficiali (Reținere Oficială):
- Consemnarea Deciziei: Decizia de reținere oficială este consemnată într-un Proces Verbal de Constatare, în prezența operatorului.
- Aplicarea Sigiliului: Se aplică sigiliul sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor pe produs/transport/lot și se asigură condiții corespunzătoare de depozitare.
- Eliberarea Documentului de Reținere: Se eliberează operatorului documentul de reținere oficială.
- Gestionarea Informațiilor și Documentației:
- Completarea Formularului de Notificare: Operatorul completează formularul de notificare obligatorie, furnizând detalii despre produs (tip, nume, brand, stare termică, cod de bare, număr lot, masă/volum, cantitate, date de valabilitate), neconformitate (loc, dată, pericol identificat, rezultate teste), măsuri voluntare inițiate, și distribuție.
- Furnizarea Listei de Distribuție: Operatorul pune la dispoziția autorității competente lista de distribuție în maxim 24 de ore de la notificarea inițială.
- Furnizarea Listei Unităților de Retragere/Rechemare: Operatorul pune la dispoziția autorității competente lista cu unitățile/punctele în care se face retragerea/rechemarea, tot în 24 de ore.
- Documente Anexate: Pot fi anexate certificate de sănătate, buletine de analiză, comunicate de presă, facturi, imagini, evaluarea riscului.
- Analiza și Decizia Post-Retragere/Reținere:
- Analizarea Lotului: O comisie competentă numită de management analizează lotul de produse nesigure.
- Stabilirea Cauzei: Se stabilește cauza neconformității privind siguranța alimentului.
- Evaluarea Gravității: Se evaluează gravitatea pericolului pentru sănătatea consumatorilor.
- Decizia privind Destinația Produselor:Conformitate Confirmată: Dacă rezultatele controlului sunt conforme, sigiliul este ridicat, se eliberează documentul de ridicare a sechestrului, iar produsul este pus în liberă circulație/pe piață.
- Neconformitate Confirmată: Dacă rezultatele sunt neconforme, lotul/transportul nu este pus în liberă circulație (pentru importuri) sau produsul/lotul este retras/rechemat de pe piață.
- Distrugere: Dacă neconformitatea afectează siguranța alimentară, lotul de produse este distrus.
- Alte Măsuri: Reetichetare, returnare la distribuitor, tratament fizic, utilizare în alte scopuri.
- Inițierea Acțiunilor Corective și Preventive: Se inițiază acțiuni corective pentru a evita repetarea neconformității. Conducătorul echipei de siguranță a alimentului și managerii de departamente analizează cauzele și stabilesc măsuri.
Informarea Consumatorilor (Rechemare):
- Dacă un produs a ajuns la consumatori și prezintă un risc major pentru sănătate, se inițiază rechemarea de la consumator.
- Modalități de Informare Obligatorii: Anunț plasat la locul de vânzare a produsului, anunț pe pagina web a ANSVSA.
- Modalități Suplimentare (opțional): Anunț pe pagina web a operatorului, anunț în mass-media (ziare, TV/Radio), anunț afișat la avizierul DSVSA.
- Criterii pentru Durata Rechemării: Cantitatea lotului, cantitatea ajunsă la consumator, risc, categorie de consumatori, obiceiuri de consum, termen de valabilitate.
- Monitorizarea și Verificarea Procesului:
- Monitorizare Continuă: Echipa de siguranță a alimentului, prin responsabilul cu calitatea, monitorizează continuu procesul de retragere.
- Audituri: Procesul este monitorizat prin audituri interne planificate și neplanificate și prin analiza de management.
- Verificarea Implementării: Inspectorii oficiali verifică dacă operatorul aplică corect procedurile de retragere/rechemare (trasabilitate, stocuri, decizii de gestionare, comunicare cu clienții).
- Înregistrarea Rezultatelor: Rezultatele acțiunilor se înscriu în Registrul de control privind Bunele practici de producție igienică.
Reglementări și Documente de Referință:
- Regulamentul CE nr. 178/2002: Stabilește principiile și cerințele generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare. Art. 19 reglementează cooperarea și informarea autorităților competente.
- Regulamentul (CE) nr. 882/2004: Definește "reținerea oficială" și stabilește reguli pentru controalele oficiale.
- CAC/RCP 1-1969, Rev. 4 /2003: Ghid Codex Alimentarius privind principiile generale de igiena alimentelor.
- SR EN ISO 22000:2005: Sisteme de management ale siguranței alimentelor.
- SR EN ISO 9004:2001: Sistemul de management al calității. Linii directoare pentru îmbunătățirea performanțelor.
- SR ISO/TS 22004: 2006: Recomandări de aplicare pentru ISO 22000:2005.
- Regulamentul (CE) 2073/2005: Criterii de siguranță.
- Ordinul 27/2011: Prezența impurităților fizice în produs.
Lista Personajelor (Roluri și Instituții)
Această listă include rolurile și entitățile principale menționate în surse, cu scurte descrieri ale responsabilităților lor în contextul siguranței alimentare.
- Angajații: Persoanele implicate în prepararea termică a alimentelor, în recepția materiilor prime sau în comercializarea produselor alimentare. Ei sunt responsabili pentru aplicarea procedurilor HACCP și pentru acțiuni specifice conform fișei postului (ex: spălarea mâinilor, verificarea integrității ambalajului, oprirea vânzărilor).
- Bucătarul-șef: Responsabil pentru monitorizarea temperaturii de gătire, un aspect crucial în siguranța alimentară.
- Lucrătorul la recepție: Responsabil pentru verificarea integrității ambalajului la recepția materiilor prime.
- Șeful de tură: Va verifica înregistrările de temperatură la sfârșitul fiecărei ture, asigurând respectarea procedurilor.
- Operatorul din domeniul alimentar: Orice organizație/firmă din industria alimentară. Are responsabilitatea fundamentală pentru siguranța alimentară, inclusiv elaborarea și implementarea procedurilor HACCP, inițierea retragerilor/rechemărilor, notificarea autorităților competente și cooperarea cu acestea. Poate fi producător, distribuitor sau punct de vânzare.
- Reprezentantul legal operator: Persoana care semnează și ștampilează formularele oficiale de notificare a retragerii/rechemării, angajând oficial operatorul.
- DSVSA județeană/a municipiului București (Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor): Autoritatea competentă la nivel local, responsabilă cu înregistrarea notificărilor de retragere/rechemare, menținerea comunicării cu operatorii pe parcursul acțiunilor și verificarea aplicării corecte a legislației.
- ANSVSA (Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor): Autoritatea competentă la nivel național, primește notificările de retragere/rechemare (inclusiv de la membrii AMRCR) și postează informații privind produsele rechemate pe site-ul său.
- SRAAF (Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente și Furaje): Un sistem utilizat de inspectori pentru notificarea rapidă a situațiilor de neconformitate la nivel european.
- Comisia competentă numită de management: Un grup de experți sau personal desemnat de conducerea organizației pentru a analiza loturile de produse nesigure și a lua decizii privind destinația acestora.
- Conducătorul echipei de siguranță a alimentului: Analizează și stabilește măsuri pentru cauzele care au generat neconformități, urmărește rezolvarea rapoartelor de neconformități și dispune acțiuni corective și preventive.
- Responsabilul cu calitatea (din cadrul echipei de siguranță a alimentului): Monitorizează continuu procesul de retragere și controlează eficiența măsurilor privind neconformitatea sesizată.
- Managerii de departamente: Răspund de implementarea procedurii de retragere și de aplicarea măsurilor stabilite în cazul neconformităților, întreprind măsuri pentru înlăturarea cauzelor.
- Managerii de raion: Proprietarii procesului de retragere la nivel de magazin, probabil cu rol în supravegherea șefilor de echipă și a angajaților din raioanele lor.
- Șefii de echipă ai raioanelor: Aplică procedura de retragere și colaborează cu angajații pentru a derula activitățile specifice.
- Inspectorii oficiali: Reprezentanți ai autorității competente (DSVSA/ANSVSA) care realizează controale oficiale, dispun reținerea oficială a produselor neconforme, aplică sigilii, eliberează documente oficiale și verifică aplicarea procedurilor de retragere/rechemare de către operatori.
- Autoritatea vamală: Notificată de inspectori în cazul controalelor oficiale la activitatea de import.
- OPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor): O parte interesată relevantă, notificată de magazin în cazul retragerii produselor.
- Consumatorii: Beneficiarii finali ai produselor alimentare, a căror sănătate este protejată prin procedurile de siguranță alimentară, și care sunt informați în cazul rechemării produselor neconforme.
- Distribuitorii: Operatori economici care au livrat produsele către alți operatori economici din domeniul alimentar și care au obligația să inițieze/aplice propria procedură de retragere și să notifice autoritatea competentă.
Documente disponibile pentru descărcare
Urmărește-ne pe rețelele sociale:
Structura
analizei
Autorul articolului
Vrei să adaugi un comentariu?
Autentificarea este necesară pentru a participa la discuție și a interacționa cu alți profesioniști.
Autentifică-teNu ai cont? Îl poți crea rapid de pe pagina de înregistrare.
Informații importante despre acest subiect sunt și în:
Studiu Management: Importanța și Modul de Implementare al Sistemului RACI în Retragerea și Rechemarea Rapidă a Produselor Alimentare
În industria alimentară, siguranța consumatorilor este primordială. Retragerea (recuperarea unui aliment de pe piață) și rechemarea (recuperarea alimentelor care au ajuns deja la consumatori și...
©2025 Codex. Toate drepturile rezervate. „Codex” se referă la platforma Codex.ro și/sau la Asociația Codex, o organizație non-guvernamentală înregistrată legal în România. Codex.ro este o platformă colaborativă și educațională, construită de membrii activi ai comunității Codex, colaboratori și utilizatori, fiecare acționând în calitate proprie. Articolele, ghidurile și materialele publicate pe Codex.ro au caracter informativ și educațional și nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Asociației Codex. Conținutul nu înlocuiește consultanța profesională specifică și nu constituie recomandări oficiale pentru decizii tehnice, legale sau comerciale. Menționarea unor produse, publicații, persoane sau servicii are scop strict informativ și nu reprezintă o aprobare, promovare sau recomandare din partea Codex. Reproducerea totală sau parțială a materialelor publicate este permisă doar cu acordul scris al Asociației Codex.Pentru detalii complete privind utilizarea conținutului, politica de confidențialitate și condițiile de acces, vă rugăm să consultați disclaimerul general
| | | desktop | | Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com) | Data accesării: 2025-06-23 18:55:59