Chestionar exemplu cu indicatori pentru evaluarea culturii siguranței alimentare, ce poate fi folosit pentru evaluarea globală a culturii și a deficiențelor în ceea ce privește cultura siguranței alimentare din cadrul organizațiilor.

Acest document reprezintă Apendicele 3 din Comunicarea Comisiei 2022/C 355/01
Emitent: Comisia Europeană

 

Chestionarul de mai jos trebuie trimis și completat de cât mai mulți membri ai personalului. Respondenții pot furniza răspunsuri aplicând o scală Likert cu cinci trepte (1-> 5: nu sunt deloc de acord, nu sunt de acord, mă abțin, sunt de acord sau sunt întru totul de acord).

Prin compararea rezultatelor, pot fi identificate deficiențe în ceea ce privește anumite principii ale culturii siguranței alimentare (de exemplu, comunicarea). În plus, se poate realiza o evaluare globală a culturii siguranței alimentare prin compararea rezultatelor:

  • în cadrul diverselor diviziuni ale unei unități (mari);
  • în cadrul diverselor sucursale ale aceluiași grup, de exemplu supermarketuri sau măcelării care aparțin aceluiași grup;
  • în cadrul diverselor unități din același sector (de exemplu, autoritățile din domeniul siguranței alimentare care utilizează același chestionar în contextul auditării culturii siguranței alimentare într-un anumit sector).
  

Nu sunt deloc de acord

 Nu sunt de acord  Mă abțin

Sunt de acord

 Sunt întru totul de acord
 PERSONALUL DE CONDUCERE    
 L.1 Managerii stabilesc obiective clare în ceea ce privește siguranța alimentară.  1  2  3  4  5
 L.2 Managerii prezintă clar angajaților așteptările în ceea ce privește siguranța alimentară.  1  2  3  4
 L.3 Managerii sunt în măsură să își motiveze angajații să lucreze în condiții de siguranță alimentară.  1  2  3  4
 L.4 Managerii oferă un bun exemplu în ceea ce privește igiena și siguranța alimentară.  1  2  3
 L.5 Aspectele în materie de siguranță alimentară sunt abordate rapid și în mod constructiv de către manageri.  1  2  3  5
 L.6 Managerii fac demersuri în direcția îmbunătățirii continue a siguranței alimentare.  1  2  3  4  5
COMUNICARE    
C.1 Managerii comunică periodic cu angajații pe tema siguranței alimentare. 1 2 3 4 5
C.2 Managerii comunică în mod clar cu angajații pe tema siguranței alimentare. 1 2 3 4 5
C.3 Este posibil ca angajații să comunice cu managerii pe tema siguranței alimentare. 1 2 3 4 5
C.4 Importanța siguranței alimentare este prezentată permanent, de exemplu, prin afișe, indicatoare și/sau pictograme legate de siguranța alimentară. 1 2 3 4 5
C.5 Pot discuta probleme legate de siguranța alimentară cu colegii din organizația din care fac parte. 1 2 3 4 5
ANGAJAMENT și IMPLICARE    
E.1 Sunt convins(ă) de importanța siguranței alimentare pentru organizație. 1 2 3 4 5
E.2 Colegii mei sunt convinși de importanța siguranței alimentare pentru organizație. 1 2 3 4 5
E.3 Desfășurarea activității în condiții de siguranță alimentară este recunoscută și recompensată. 1 2 3 4 5
E.4 Consider că pot contribui la siguranța produselor noastre. 1 2 3 4 5
E.5 Sunt motivat(ă) să încerc întotdeauna să ating cel mai înalt nivel de siguranță alimentară. 1 2 3 4 5
E.6 Consider că trebuie să împărtășim responsabilitatea pentru siguranța produselor noastre. 1 2 3 4 5
CONȘTIENTIZARE    
A.1 Cunosc riscurile legate de siguranța alimentară relevante pentru îndeplinirea sarcinilor ce îmi revin. 1 2 3 4 5
A.2 Colegii mei cunosc riscurile legate de siguranța alimentară relevante pentru îndeplinirea sarcinilor ce îmi revin. 1 2 3 4 5
A.3 Colegii mei sunt conștienți și atenți la eventualele probleme și riscuri legate de siguranța alimentară. 1 2 3 4 5
A.4 Managerii au o imagine realistă asupra eventualelor probleme și riscuri legate de siguranța alimentară. 1 2 3 4 5
A.5 Riscurile legate de siguranța alimentară se află sub control în cadrul organizației mele. 1 2 3 4 5
RESURSE
R.1 Angajații au suficient timp pentru a lucra în condiții de siguranță alimentară. 1 2 3 4 5
R.2 Este disponibil personal suficient pentru a monitoriza siguranța alimentară. 1 2 3 4 5
R.3 Infrastructura necesară (de exemplu, un spațiu de lucru corespunzător, echipamente adecvate etc.) este disponibilă pentru ca activitatea să se poată desfășura în condiții de siguranță alimentară. 1 2 3 4 5
R.4 Sunt puse la dispoziție resurse financiare suficiente pentru a susține siguranța alimentară (de exemplu, analize de laborator, consultanți externi, curățenie suplimentară, achiziție de echipamente etc.). 1 2 3 4 5
R.5

Se asigură un nivel suficient de educație și formare în domeniul siguranței alimentare.

1 2 3 4 5
R.6

Sunt în vigoare proceduri și instrucțiuni adecvate privind siguranța alimentară.

1 2 3 4 5

 


Informații importante despre acest subiect sunt și în:

 

Testul de stres la igienă: o experiență care schimbă totul

Testul de stres la igienă: o experiență care schimbă totul

Așa cum spunea fizicianul Richard Feynman, laureat al Premiului Nobel: „Nu pot înțelege ceea ce nu pot construi.” Sau, mai poetic: „Am învățat foarte devreme diferența dintre a ști numele unui lucru...

Testul de stres la igienă: beneficii reale pentru întreaga afacere

Testul de stres la igienă: beneficii reale pentru întreaga afacere

În lumea reală, nu ajung mereu teoriile, procedurile și afișele de pe pereți. Uneori, ca să înțelegi cu adevărat ce înseamnă igiena alimentară, trebuie să o vezi. Iar când o vezi — în mod concret,...

Scenariul 1 – Descoperă ceea ce nu se vede

Scenariul 1 – Descoperă ceea ce nu se vede

Un instrument practic de evaluare și formare a echipelor din industria alimentară. O testare care dezvăluie erorile invizibile din igienă. Acest scenariu este conceput pentru a fi aplicat la...

Val de pacienți cu toxiinfecții alimentare: Ce trebuie să știe firmele din industria alimentară

Val de pacienți cu toxiinfecții alimentare: Ce trebuie să știe firmele din industria alimentară

Declarația doctorului Adrian Marinescu, medic primar infecționist și director la Institutul Național de Boli Infecțioase "Prof. Dr. Matei Balș" din Capitală, potrivit căreia „Simptomele se pot...